Ortaokul öğrencilerinin Ay’ın evreleri ve hareketleri ile ilgili bilişsel yapılarına sorgulama temelli öğretimin etkisi
Özet
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin Ay’ın evreleri ve hareketleriyle ilgili bilişsel
yapılarına sorgulama temelli öğretimin etkilerini araştırmaktır. Çalışmada “yarı deneysel desenin”
ön test–son test deney gruplu modeli kullanılmıştır. Bu araştırma 5. sınıfta öğrenim gören 75
öğrenci ile yürütülmüştür. Kontrol grubunda, Fen bilimleri dersi öğretim programına uygun dersler
işlenmiştir. Deney grubunda sorgulama temelli öğrenme yaklaşımı kullanılmıştır. Her iki gruba
öğretim öncesi ve sonrası açık uçlu sorulardan oluşan kavram testi uygulanmıştır, dereceli
puanlama anahtarı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin Ay’ın hareketleri
ve evreleri konusu ile ilgili kavram yanılgılarına sahip oldukları ve deney grubundaki öğrencilerin
bilişsel yapılarının kontrol grubundakilere göre daha fazla değişim gösterdiği belirlenmiştir. Bu
çalışmanın sorgulama temelli öğrenme üzerine yapılacak yeni araştırmalara yol göstereceği ve
katkı sağlayacağı düşünülmektedir. The aim of this study is to investigate effects of inquiry-based learning on secondary school
students' cognitive structures related to the Moon's phases and movements. In order to obtain data,
pretest-posttest experimental group model of the quasi-experimental model was used. This
research was carried out with 75 students studying in the 5th grade. In the control group, teaching
approach according to science program was applied. In the experimental group, science teaching
based on inquiry based learning approach was applied. Both groups were given the concept test
consisting of open-ended questions before and after teaching. The data were graded with rubric
and analysed. According to the results of the study, it has seen that the students have
misconceptions about the Moon's phases and movements and that the positive increase in the
cognitive structures of the experimental group students was higher than the control group. It is
hoped that this study will guide and contribute to new research on inquiry-based learning.