Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi: Merkez-yerel ilişkilerinde kurumsal değişim ve dönüşüm
Özet
Türk kamu yönetimi tarihsel süreçte kurumsal değişim ve dönüşümler geçirmiştir. Ülkemizde kentleşme faktörü
toplumsal yaşamı önemli ölçüde etkilemiştir. Küresel ölçekteki yönetsel, ekonomik ve teknolojik gelişmelerde
Türk kamu yönetiminin değişiminde belirleyici olmuştur. Türkiye’de Cumhuriyetin ilanından sonra yaşanan en
dikkat çekici değişim Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine (CHS) geçilmesidir. Kamuoyunda mevcut sistem
Türk tipi başkanlık sistemi, başkanlık sistemi adları ile anılmaktadır. İsmi ne olursa olsun getirilen sistem
tartışmasız biçimde Türk kamu yönetimi teşkilatının tüm kurumlarını etkilemiştir. Cumhurbaşkanının etkin
olduğu yeni sistem kamu kurumlarının hafıza ve deneyimlerini yenilemelerini gerektirmiştir. Yeni sistem mevcut
merkez-yerel ilişkilerini de önemli ölçüde etkilemiştir. Merkez idare ile yerel yönetimler arasındaki ilişkilerinde
yetki İçişleri ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığına verilmiştir. Bu Bakanlıkların teşkilatında yeni kurumlar
oluşturulmuş, taşra kuruluşlarında yetki ve görev dağılımı yenilenmiştir. Örneğin YİKOB adlı kurumun yerel
hizmetlerde sorumluluğu arttırılmıştır. Valilik tarafından yürütülen bazı hizmetler Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
il teşkilatına devredilmiştir. Çalışmamızda yeni sistem çerçevesinde merkezi idare ile yerel yönetim ilişkilerinde
ortaya çıkan yeni kurumlar incelenecektir. Değişime yönelik mevcut durum analizi yapılarak ilgililerin
paylaşımına sunulacaktır. Turkish public administration has undergone various institutional changes and transformations in the historical
process. In Turkey, urbanization factor has affected social life to a great extent. Urbanization has been the
determining factor in the change of Turkish public administration in the administrative, economic and
technological developments. The most considerable change occurred after the founding of the Republic is
switching to the Presidential System. In the public opinion, the current system is referred to as the Turkish-Type
Presidential System or the Presidential System. Regardless of the name, the system has undoubtedly affected all
institutions of the Turkish public administration. The new system in which the President is active has required
public institutions to renew their memory and experiences. The new system has also significantly affected the
relations between existing central and local governments. The authority in the relations between the central
administration and local administrations is given to the Ministry of Interior and Ministry of Environment and
Urbanization. New institutions were established in the organization of these Ministries, and the distribution of
authority and duties in provincial organizations were renewed. For example, the responsibility of YİKOB has
been increased in local services. Some of the services provided by the governorship were transferred to the
provincial organization of the Ministry of Environment and Urbanization. In this study, new institutions
emerging in the relations between central government and local government within the framework of the new
system will be examined. The current situation analysis for the change will be made available to the interested
parties.