Balıkesir Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi
DSpace@Balıkesir, Balıkesir Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

Güncel Gönderiler
Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin incelenmesi
(Cholpon Toktosunova, 2023) Medeni, Mehmet Bilgi; Göktaş, Zekeriya
Amaç: Araştırmanın amacı spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin teknopedagojik eğitim
yeterliliklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Araştırma için
iki bölümden oluşan bir anket kullanıldı. Birinci bölüm, kişisel bilgileri içeren bir formu
kapsarken, ikinci bölümde "Teknopedagojik Eğitim Yeterlik Ölçeği" kullanıldı. Elde edilen
veriler SPSS 25.0 programı ile istatistiksel analizlere tabi tutuldu. İkili değişkenler için "Mann
Whitney U" testi kullanılırken, ikiden fazla değişkenler için "Kruskal Wallis H" testi
uygulandı. Elde edilen sonuçlar, p<0,05 anlamlılık düzeyinde test edildi. Bulgular:
Araştırmaya katılan bireylerin teknopedagojik eğitim yeterlilikleri ile cinsiyet, yaş, sınıf,
günlük internet kullanım süresi ve günlük sosyal medya kullanım süresi arasında yapılan
analiz, tasarım, uygulama, etik ve uzmanlaşma alt boyutlarında ve bölüm değişkeninde
uzmanlaşma alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğunu göstermiştir
(p<0.05). Sonuç: Çalışmamızda, cinsiyet, yaş ve sınıf değişkeninin tasarım, uygulama, etik ve
uzmanlaşma alt boyutlarında anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür (p<0,05).
Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının egzersize dayalı psikososyal gelişim düzeylerinin incelenmesi
(Disiplinlerarası Eğitim ve Araştırma Derneği, 2024) Medeni, Mehmet Bilgi; Göktaş, Zekeriya
Bu çalışmanın amacı başarılı bir meslek hayatı geçirmelerinde büyük öneme sahip olan rol model olma
özelliğinden yola çıkılarak beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının psikososyal gelişiminin
egzersize dayalı etkilerini tespit etmek ve onların kendi gelişimlerinin ne durumda olduğunu
belirlemektir. Araştırmada Bengoechea (2017) tarafından geliştirilen Gençlik ve spor etkinlik ölçeğinin
(GSEÖ) Türkçeye uyarlanması Medeni ve Göktaş (2023) tarafından gerçekleştirilmiştir. Bireylerin
psikososyal gelişimlerinin tespit edilmesi çalışması sonucunda ölçek 12 madde ve güdülenme,
kullanışlılık, öğrenme olmak üzere üç alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmanın evrenini bir devler
üniversitenin spor bilimleri fakültesi’nde öğrenim gören beden eğitimi ve spor öğretmenliği adayları
oluışturmuştur. Çalışmayı 115 Kadın, 165 Erkek olmak üzere 280 kişi oluşturmaktadır. Araştırmaya
katılan bireylerin “gençlik ve spor etkinlik ölçeği psikososyal gelişimleri yaş değişkeni” “ Kruskal Wallis”
testi sonuçlarına göre incelendiğinde; güdülenme ve kullanışlılık, sınıf değişkeni kullanışlılık ve
öğrenme, haftalık spor saati değişkeni güdülenme, kullanışlılık ve öğrenme, yerleşim yeri değişkeni
güdülenme, kullanışlılık ve öğrenme alt boyutlarında anlamlı fark tespit edilmiştir (p<0.05).
The congruence of teaching styles used by Turkish physical education teachers with national curriculum’ goals and learning outcomes
(Ercan Polat, 2023) Yanık, Mehmet; Balcı,Tarık; Göktaş, Zekeriya
This study was carried out to determine the congruence of the teaching styles used by Turkish physical education teachers in their
lessons with the goals and learning outcomes of the curriculum they are responsible for taking into consideration. The case study
design was used and eight physical education teachers serving in middle and high school grades in the central districts of a
metropolitan city were involved in this study. In the study, a semi-structured interview form prepared by the authors was used to
reveal which teaching styles physical education teachers prefer in their lessons, the reasons for their preference, and the congruence
between the teaching styles they use in their lessons and the goals and learning outcomes of the curriculum. Content analysis was
used to analyze the data. The results of the study indicated that physical education teachers generally preferred reproduction cluster
teaching styles to vary extents and mostly used the practice style. Effective skill learning and effective time management were found
to be the most mentioned reasons for teachers to prefer the practice and the command styles more in their lessons. The study
additionally revealed that when selecting teaching styles for their lessons, physical education teachers did not take into consideration
the goals and learning outcomes of the curriculum. Based on the results of the study, it is recommended that professional
development programs be designed to enhance the curriculum literacy of physical education teachers and to inform them of the
teaching styles that are aligned with certain goals and learning outcomes.
The relationship between physical activity level of teachers, obesity prevalence and life satisfaction
(Hasan Şahan, 2023) Göktaş, Zekeriya; Akbal, Murat
The present study aims to determine the relationship between teachers' physical
activity (PA) levels, obesity prevalence, and life satisfaction (LS). The study has a
descriptive nature, and it was conducted following the relational screening method,
which is a general screening model. A total of 401 volunteer teachers were included in
the study. Descriptive statistics, t-tests, and ANOVA tests were used for data analysis.
When the PA levels and LS of the teachers were examined, it was found that 28.7%
were inactive, 44.6% were moderately active, and 26.7% were active; It was
determined that 17.2% had very little LS, 40.6% had medium LS, 34.4% high LS,
7.0% full LS. When the body mass index (BMI) was examined, it was determined that
1.2% of the teachers were underweight, 54.1% were healthy weight, 35.7% were
overweight, and 9.0% were obese. The study's findings showed a weak and positive
relationship between teachers' LS and PA pacipation levels. The results indicated that
PA levels differed significantly according to gender, marital status, and active sports,
and LS levels differed significantly according to gender, marital status, income, age,
BMI according to gender, marital status, income, and age.
Dijital spor oyunları oynama motivasyonu’nun ahlâki karar alma tutumlarına etkisi: espor oyuncuları üzerine bir araştırma
(Cholpon Toktosunova, 2020) Kilci, Alp Kaan; Yalçıner, Serhat
Espor oyunları oynayan bireyler, rekabetçi oyun ortamında
çeşitli ahlâki davranışlar sergilemekte ve bu davranışları
etkileyen en önemli faktörlerden birisi motivasyon olarak göze
çarpmaktadır. Bu çalışmanın amacı, espor oyuncularının dijital
espor oyunları oynama motivasyonlarının ahlâki karar alma
tutumları üzerindeki etkilerini belirlemektir. Araştırmaya erkek
ve kadın olmak üzere, amatör olarak rekabetçi espor oyunları
oynayan 389 gönüllü birey katılmıştır. Veri toplama aracı
olarak Dijital Spor Oyunları Motivasyon Ölçeği (Kilci, 2020)
ve Altyapı Sporlarında Ahlâki Karar Alma Tutumları Ölçeği
(Gürpınar, 2014) kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 25.0
ve SmartPLS 3.2 programları kullanılarak model
oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda; “eğlence” ile “adilce
kazanmayı koruma”, “fantezi” ile “adilce kazanmayı koruma”,
“rekabet” ile “yarışma severliği benimseme” ve “takıma
bağlılık” ile “hileyi benimseme” alt boyutları arasında pozitif
anlamlı ilişkiler tespit edilirken; “eğlence” ile “hileyi
benimseme” alt boyutu arasında ise negatif anlamlı ilişki tespit
edilmiştir.