Dalyan ve Köyceğiz çevresinde gelenek, turizm ve folklorizm
Özet
Folklorizm terimi, Almanya’da Hans Moser’in yaptığı çalışmalarla folklor araştırmalarına giriş yapmıştır. Terim, geleneksel ürünlerin doğal ortamından soyutlanarak turizmde ve radyo, televizyon gibi kitle iletişim araçlarında ticari amaçlarla kullanılmasını ifade eder. Geleneksel ortamının dışında kullanılan folklor ürünlerinin icra ortamlarını, icracılarını, dinleyici ve izleyicilerini, yapısal özelliklerini ve işlevlerini incelemek de folklorun ilgi alanına girmektedir. Bu çalışmada Dalyan ve Köyceğiz çevresinde gelenek ve turizm ilişkisi bağlamında efsanelerin turizm faaliyetlerinde kullanımı ele alınmıştır. Dalyan ve Köyceğiz’i ziyarete gelen yerli ve yabancı turistlere Dalyan’daki kanallarla ve Köyceğiz’deki kaplıca ile ilgili efsaneler anlatılmaktadır. Yunan ve Roma kaynaklarından ve sözlü gelenekten alınarak turizmde kullanılan bu efsanelerin anlatım zamanında, mekânında ve olay örgüsünde bazı değişmeler olmuştur. Ayrıca bu efsaneler, bölgenin cazibe merkezi olmasına katkı yaptıkları gibi, geleneğin pazarlanabilirliğini göstermeleri açısından da dikkat çekmektedirler. Turizm, yerel değerlerin ulusal ve evrensel hale gelmesi sürecine olumlu bir katkı yapmaktadır.Planlı ve programlı bir şekilde yapıldığında geleneksel ürünler, turizmle geniş kitlelere tanıtılmakta ve bu da bölgeye kazanç olarak geri dönmektedir. The term “folklorism” is introduced by Hans Moser’s works to folklore researches in Germany. The term
indicates that, by abstracting traditional products from their natural environmental concepts and the using
them for commercial purposes in tourism and mass media like radio and television. To analyze the performing
places, performers, listeners and the audience, the structural features and functions of folkloric products,
that used apart from the traditional context, are also in the field of Folklore studies This study considers the
use of legends in tourism activities in context of tradition and tourism relations in the vicinity of Dalyan and
Köyceğiz. The legends of ducts and thermal springs of Dalyan and Koyceğiz are told both to domestic and
foreign tourists. Those legends which taken either from Greek and Roman sources or oral tradition, are used
for tourism; however these legends have some changes regarding telling time and place. In addition, these
legends have not only made these regions to be attractive, but also they are worthy showing that traditions
can be marketed. Tourism makes a positive contribution on the way through the locality to universality. By
using the folkloric products in an appropriate way, the tourism sector will get the positive feedbacks in an
efficient way.