Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlığı: Balıkesir Üniversitesi örneği
Künye
Ergün, Kutlu. Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlığı: Balıkesir Üniversitesi örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.Özet
Dünyada finansal okuryazarlık konusunda gerçekleştirilen çalışmalar, Türkiye’de de bu konunun üniversiteler ve diğer kurumlar tarafından çalışma alanı olarak belirlenmesinin temelini oluşturmuştur. Bu çalışma, Balıkesir Üniversitesi öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini belirlemeyi ve sahip oldukları finansal bilgi ile sosyodemografik ve sosyoekonomik değişkenler arasındaki ilişkileri tespit etmeyi amaçlamıştır. Bu çerçevede bu çalışma Balıkesir Üniversitesi’nde öğrenim gören, tüm fakülte ve bölümlerden seçilmiş 2050 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar Balıkesir Üniversitesi öğrencilerinin düşük finansal okuryazarlık düzeyine sahip olduğunu göstermiştir. Finansal okuryazarlık düzeyini belirleyebilecek değişkenler tek tek ele alındığında, erkek öğrencilerin, 26 yaş ve üzeri olanların, birinci öğretim öğrencilerinin, lisansüstü öğrencilerinin ve başarı düzeyi yüksek olanların finansal okuryazarlıkları daha yüksek bulunmuştur. Öte yandan, iktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencilerinin, çalışma deneyimi olanların, ailesi yüksek gelir seviyesine sahip ve babalarının eğitim düzeyi yüksek olan öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra, finansal bilgiyi televizyondan elde edenlerin, bir adet kredi kartına sahip olanların ve ekonomik durumu iyi olmayan öğrencilerin de daha yüksek finansal okuryazarlık düzeyine sahip oldukları belirlenmiştir. Çalışma deneyiminin ve finansal konularda eğitim V almanın finansal okuryazarlık konusunda olumlu etkiye sahip olduğu tespit edilirken, finansal bilgi kaynağı açısından çok kullanılmasına rağmen sosyal medyanın finansal okuryazarlık üzerinde televizyon kadar etkin bir role sahip olmadığı saptanmıştır. Bu çerçevede, özellikle üniversite eğitiminde finansal bilgiyi arttırıcı derslerin müfredata yerleştirilmesi ve öğrencilere öğrenimleri ile bağlantılı uygulama çalışmalarını yapabilme imkânlarının sağlanması, öğrencilerin finansal bilgi ve yeterliliklerini arttırabilecek çalışmalar olarak dikkate alınmalıdır. Finansal eğitim çalışmalarına destek amacıyla, ulusal ve uluslararası projeler ile konferansların finansal okuryazarlık konusundaki duyarlığı artırabileceği göz önünde bulundurulmalıdır. The studies on financial literacy in the world have been the basis for determining this subject in Turkey as a study area by universities and other institutions. The purpose of this study was to determine the financial literacy level of Balıkesir University students and to find out the relationship between financial knowledge and sociodemographic and socioeconomic variables. In this framework, this study applied 2050 students determined from all faculty and departments in Balıkesir University. The result showed that the level of financial literacy among Balıkesir University students was low. When the variables that can determine the level of financial literacy are handled one by one, it was found that male students, those who were 26 years old or above, daytime education students, graduate or higher level students, and who had high level of academic success had high level of financial literacy. Also, business students, those who had working experience, those whose parents had high level income, and those whose fathers’ educational level were higher had higher financial literacy score. In addition, those who had some difficulties to sustain their education, those who obtained financial information from television, and those who had one credit card had higher financial literacy level. VII The result found that working experience and financial education had a positive influence on financial literacy. Although social media is widely used for the source of getting financial information, the result indicated that social media was not as effective as television on financial literacy, In this framework, it is important to consider the possibility of providing curricula for financial education courses in university education, and to provide internship related to the education of students, which can enhance the financial knowledge and competence of university students. In order to support financial education activities, it should be taken into consideration that national and international projects and conferences may increase the sensitivity to financial literacy.
Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Mühendislerde finansal okuryazarlık ve para yönetimi becerileri: Bandırma ilçesi örneği
Çolak, Hilmi (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017)Finansal okuryazarlık ve para yönetimi becerileri özellikle 2008 ekonomik krizinden sonra dünyada ve ülkemizde üzerinde sıkça durulan, araştırma yapılan konulardan olmuştur. Literatürde öğrenciler, banka çalışanları, banka ... -
KOBİ'lerin sorunları ve çözüm önerileri; Bursa alan araştırması
Kahraman, Sibel (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012)Günümüzde Küçük Ve Orta Boy İşletmeler (KOBİ'ler), küreselleşmenin yarattığı şiddetli rekabet ortamında ulusal ekonomilerin gelişmesi ve korunmasında önemli bir role sahiptirler. Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde ... -
Finansal istikrarsızlık sorunu ve finansal istikrarsızlık sorununun mali politikalar çerçevesinde değerlendirilmesi ve Türkiye örneği
Köroğlu, Rıdvan (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014)Günümüz ekonomik şartlarında finansal istikrar olgusu çok önem kazanmıştır. Para hareketleri globalleşme ile tüm dünyayı etkisi altına almıştır. Ülke ekonomilerinin sermaye hareketlerinden etkilenmemesi için finansal ...