İlk öğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin sosyalleşmeleri ve iletişim becerilerini geliştirmelerinde Türk halk oyunlarının rolü (Balıkesir Örneği)
Özet
Bu araştırmanın amacı, Balıkesir'deki İlköğretim ve Ortaöğretim öğrencilerinin
sosyalleşmeleri ve iletişim becerilerini geliştirmelerinde Türk halk oyunlarının rolünün
belirlenmesidir. Çalışmaya, Balıkesir’ deki İlköğretim ve Ortaöğretim öğrenim gören aynı
zamanda halk oyunu etkinliklerine düzenli katılan 250 öğrenci dahil edilmiştir.
Araştırmamızda yöntem olarak anket tekniği uygulanmıştır. Araştırmamızda kullandığımız
anketin geçerliliği ve güvenirliği test edilmiştir (Yılan, 2012). İstatistiksel değerlendirme
SPSS 22.0 programı kullanılarak yapıldı. Öğrencilerin Bağımsız değişkenlerinin
incelenmesinde parametrik test varsayımları sağlanmadığından, değişkenler arasındaki ilişkiyi
belirlemede “Spearman Momentler Çarpım Korelâsyon Testi” kullanıldı. Sonuçlar %95
güven aralığında değerlendirildi ve p<0.05 değeri anlamlı kabul edilmiştir. Öğrencilerin
sosyalleşmeleri ve iletişim becerileri ile Halk oyunlarını başkalarına öğretmeye çalışmaları,
halk oyunlarını başkalarına tavsiye etmeleri ve daha önce halk oyunu ile ilgili etkinliğe
katılmaları arasında yüksek düzeyde bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir (p< 0.05). Ayrıca
öğrencilerin halk oyunlarından aldığı zevk ile orta düzeyde bir ilişkinin olduğu tespit
edilmiştir (p< 0.05). İlköğretim ve Ortaöğretim öğrencilerinin sosyalleşmeleri ve iletişim
becerilerinin gelişimi ile Türk halk oyunları oynamanın arasında yüksek düzeyde bir ilişkinin
olduğunu söyleyebiliriz. İlköğretim ve Ortaöğretim seviyesindeki öğrencilerin sosyal gelişimi
için halk oyunlarının olumlu etkileri olacağından Beden eğitimi derslerinde ve fiziksel
etkinlikleri içerisinde bol miktarda yer verilmesinin gerektiği önerilebilir.