Selçuk Üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksek okulu öğrencilerinin yapıyı kurma boyutunda liderlik davranışlarının sınıf düzeylerine göre karşılaştırılması
Özet
Bu çalışmanın amacı; eğitim-öğretimimizde, sosyal yaşantımızda,
toplumların ve yeni nesillerin geleceğine yön verecek olan Beden Eğitimi
öğrencilerinin liderlik davranışlarından “Yapıyı Kurma” boyutunu gösterme
sıklıklarıyla birlikte, I. ve IV. Sınıf öğrencilerine göre anlamlı farklılık gösterip
göstermediğini belirlemektir.
Veriler, Liderlik Davranışını Belirleme Anketinin “Yapıyı Kurma ve
Anlayış Gösterme” boyutunda yer alan 30 soruluk liderlik davranışlarından oluşan
anket ile elde edilmiştir. Ancak burada “Yapıyı Kurma” boyutunu oluşturan ilk 15
soru değerlendirmeye alınmıştır.
Çalışma 2001-2002 eğitim-öğretim yılında Selçuk Üniversitesi Beden
Eğitimi ve Spor Yüksekokulundaki 92 I. Sınıf ve 143 IV. Sınıf öğrencisi olmak
üzere toplam 235 öğrenciden elde edilen veriler üzerine yapılmıştır.
Toplanan veriler ise frekans, yüzde ve ortalamalar› alınarak
çözümlenmiştir. I. Ve IV. Sınıftaki Beden Eğitimi öğrencilerinin görüşleri arasında
istatiksel olarak anlaml› fark olup olmadığı “t” testiyle 0.05 önem düzeyinde
sınanmıştır.
Yapılan analizler sonucunda, liderlik davranışlarından “Yapıyı Kurma”
boyutunda Beden Eğitimi öğrencilerinin görüşlerinin sıklıkları değişiklik
göstermekte olup, bazı sorularda anlamlı fark bulunmuş, baz› sorularda ise anlamlı
fark bulunmamıştır.
Sonuç olarak; Beden Eğitimi öğrencilerinin gelecekte Beden Eğitimi
öğretmeni olacakları düşünülerek, yaşadıkları toplumlarda ve çevrelerinde birer lider
olmalı; liderlik davranışı gösterebilmeli ona yönelik olarak da eğitim almalıdırlar.
Ayrıca “Yapıyı Kurma” boyutunu meydana getirebilmek için Beden Eğitimi
öğrencileri öğretmenleriyle, arkadaşlarıyla ve çevreleriyle iyi bir uyum, takım ruhu
ve iletişim ağı kurmalı; sevgi-sayg›-sorumluluk-özgüven içerisinde yaşadığı çağın
hedeflerine, gereksinimlerine yönelik çağdaş-demokrat bir eğitim-öğretim ortamı
yaratmalıdırlar. The main purpose of this study is to identify the display frequency of
‘initiation of structure’ dimension of leadership behaviors and to determine whether
there is meaningful difference or not in view of the first and fourth class students of
Physical Education who will have a great role in our education system, in social life,
and in the formation of our new generations.
The data has been obtained with questionnaire that is the Identification of
Leadership Behavior in the dimension of ‘initiation of structure and consideration’
consisting 30 questions about leadership behaviors.The first 15 questions which are
forming ‘initiation of structure’ dimension have not been taken into evaluation.
This study has been based on data obtained from 235 students , consisting
of 92 first class, and 143 fourth class students of College of Physical Education and
Sport at Selçuk University.
The data has been evaluated by calculating frequency , percentage, and
means. The meaningful difference between the views of the first and fourth class
students has been evaluated by using ‘t’ test within 0,05 significance limits.
According to the analysis , the views of the Physical Education students
frequency have differences in ‘initiation of structure’ dimension of leadership
behaviors, in this respect while in some questions there are meaningful differences ,
in some there are not.