Vecd duygusunun kendilik bilinci üzerindeki etkisi
Özet
Tasavvuf, ilahî aşkı ve bütünlüğü kapsayan bir düşünce sistemidir. Hangi düşüncenin içerisinde ilahî aşk ya
da Allah’ın birliği ve Allah-insan-kâinat bütünlüğü olan tevhit fikri varsa orada tasavvufî düşünce bulunur.
İnsan, yüce Allah’a yönelince bazen derin bir coşku bazen de hüzün hali yaşamaya başlar. Bu noktada
insanın yaşadığı manevî heyecan, coşku ve hüzün haline ‘vecd’ denilir. Bunun sonucunda vecd, insanı
Allah’ın isim ve sıfatlarıyla bütünlük kurmaya yönlendirir. Allah’ın ilahî isimlerinin yansımalarını kâinatta ve
varlıkta görerek onlarla bütünlük kuran bir kişi; manevî heyecan, coşku, huzur, ilahî âşk ve iç huzuru duyar.
Bu duygular içerisinde insanın kendisinden geçmesine ve Rabbini bulma haline, ‘vecd’ denir. Allah’ın ilahî
isim ve sıfatlarıyla vecd duygusu sayesinde bütünlük kuran bir kişi, hem Allah’ı sever hem de onu yüceltir.
Bu bağlamda vecd duygusuyla ilahî bütünlüğü yaşayan insan, Allah’ın değer verdiği ve sevdiği bir kul olduğu
için bu durum onun kendilik bilincini geliştirir. İnsanın kendinden geçerek Rabbini bulma hali olan ‘vecd’
duygusunun birtakım tasavvufî ve psikolojik etkileri bulunur. Bu nedenle vecd duygusuyla kendilik bilinci
arasında güçlü bir bağ bulunur. Aynı zamanda insan, vecd halinin etkisiyle kendini-gerçekleştiren, kendiniaşan, kişilik bütünlüğü yakalayan ve kendini keşfeden kişilerin özelliklerini taşımaya başlar. Bu makalede
vecd duygusu denilen ilahî heyacan, coşku ve huzur duygusunun kişinin kendini gerçekleştirmesi, kendini
aşması, kişilik bütünlüğü ve kendini keşfetmesi üzerindeki etkileri ele alınacaktır. Sufism is the philosophy of divine love and integrity. Sufism is present in any idea that includes divine love
or tawhid, which is the oneness of Allah and unification of Allah-man-universe When turning to Allah, man
sometimes feels deep exuberance and sometimes a sense of gloom. In the end, the sense of ecstasy directs
man to form unification with the names and titles of.
When able to observe the manifestation of Allah’s divine names on universe and beings and to unify with
them, man starts to feel divine excitement, exuberance, peace, divine love and inner tranquillity. The
consequent feeling of elation and finding the Creator is called ‘ecstasy’.
After unifying with Allah’s divine names and titles through the sense of ecstasy, not only loves Allah but he
also regards Him highly. In this sense, a man experiencing divine unification and regarding Allah highly
through ecstasy will start developing his sense of selfdom. The sense of ‘ecstasy’, in other words the sense
of elevation and finding his Creator, has a number of mystical and psychological effects. Therefore, there is
a strong bond between the sense of ecstasy and the sense of selfdom. At the same time, again due to the
sense of ecstasy, man starts bearing the characteristics of a self-realizing, self-transient person who
achieves personal integrity and self-discovery. This article will be addressing the effects of divine
exuberance, elation and tranquillity, or ecstasy in other words, on self-realization, self-transition, selfintegrity and self-discovery.