Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorAkdeniz, Defne
dc.contributor.authorSeymen, Oya Aytemiz
dc.date.accessioned2025-05-06T10:36:17Z
dc.date.available2025-05-06T10:36:17Z
dc.date.issued2012en_US
dc.identifier.issn2149-3871
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/17165
dc.descriptionSeymen, Oya Aytemiz (Balikesir Author)en_US
dc.description.abstractThis study aimed to test whether national culture and organizational cultures were isomorphic in accommodation establishments, through Hofstede’s cultural dimensions. Based on data from a survey of 142 employees from multinational hotels in Istanbul, the existence and degree of difference between national and organizational culture were tested. The new culture scores were calculated by calculation formulas derived from the mean scores of each culture dimension. The most important result of this study is the strong support of Hofstede’s assumption that is “organizations are culture-bound”. Within the scores for seven culture dimensions, a small amount of variance was found between Turkey’s national culture and hotel enterprises’ culture. Another contribution of this study is the demonstration of higher masculinity levels contrary to Hofstede’s high femininity scores. Furthermore, this study arises as an important contribution to previous scarce investigations of Turkish national and organizational culture by employing Hofstede’s culture assessment instrument.en_US
dc.description.abstractBu çalışma Hofstede’nin (1991) geliştirdiği kültür boyutlarını kullanarak, ulusal kültür ile örgüt kültürü arasında öne sürülen paralel yapıyı test etmeyi amaçlamaktadır. Veriler Hofstede’nin geliştirdiği değerler anketi ile, İstanbul’da faaliyet gösteren 142 beş yıldızlı otel çalışanından elde edilmiş ve her bir kültür boyutu için hesaplanan ortalama değerlerin kullanıldığı formüller aracılığıyla yeni kültür değerleri hesaplanmıştır. Araştırmanın ortaya koyduğu en önemli sonuçlardan biri ulusal kültür ile örgüt kültürü arasında Hofstede’nin de öne sürdüğü paralel yapının doğrulanması olmuştur. Bu sonuca göre, otel işletmelerinin içinde bulundukları kültürel yapıdan oldukça etkilendikleri saptanmıştır. Araştırmada öne çıkan bir diğer sonuç ise Hofstede’nin ortaya koyduğu yüksek dişilik değerlerinin aksine, yüksek erillik değerlerinin ortaya çıkmasıdır. Son olarak bu çalışma yazında yeterince ilgi görememiş bir alanı doldurmakta ve daha önce hem ulusal kültürün hem de örgüt kültürünün üstelik de Hofstede tarafından geliştirilen ölçme metoduyla ele alındığı belki de ilk çalışma olarak akademik yazına katkı sağlamaktadır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNevsehir Haci Bektas Veli Universityen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOrganizational Cultureen_US
dc.subjectNational Cultureen_US
dc.subjectHofstede's Culture Dimensionsen_US
dc.subjectHospitality İndustryen_US
dc.subjectTourismen_US
dc.subjectTurkeyen_US
dc.subjectÖrgüt Kültürüen_US
dc.subjectUlusal Kültüren_US
dc.subjectHofstede Kültür Boyutlarıen_US
dc.subjectKonaklama Endüstrisien_US
dc.subjectTurizmen_US
dc.subjectTürkiyeen_US
dc.titleDiagnosing national and organizational culture differences research in hotel enterprisesen_US
dc.title.alternativeOtel işletmelerindeki örgüt kültürü ile ulusal kültür arasındaki farkların belirlenmesine yönelik bir araştırmaen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalNevsehir University Journal of Social Sciencesen_US
dc.contributor.departmentİktisadi ve İdari Bilimler Fakültesien_US
dc.contributor.authorID0000-0001-8572-5438en_US
dc.contributor.authorID0000-0002-8922-665_en_US
dc.identifier.volume2en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage198en_US
dc.identifier.endpage217en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record