Türkiye’de yapılan din eğitimi başlıklı yüksek lisans ve doktora tezleri üzerine bir analiz (1986-2019)
Özet
Bu çalışmada, 1986-2019 yılları arasında Türkiye’de yapılan ve
başlığında ‚din eğitimi‛ ifadesi yer alan lisansüstü tezlerin; tür, yıl,
yazarın cinsiyeti, tezin dili, üniversite, yöntem, enstitü, anabilim
dalı, bilim dalı, danışman sayısı gibi farklı değişkenler açısından
incelenmesi ve analiz edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada tarama
modeli benimsenmiş, literatür taraması, doküman incelemesi ve
odak grup tartışması yöntemleri kullanılmıştır. Bu bağlamda
araştırma, betimsel ve kesitsel bir araştırma özelliği taşımaktadır.
Araştırmada, Yükseköğretim Kurulu Yayın ve Dokümantasyon
Daire Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi veri tabanında kayıtlı bulunan
415 lisansüstü çalışmanın olduğu tespit edilmiştir. Bunların 328’i
yüksek lisans, 87’i ise doktora tezidir. Çalışmada, erişim izni
bulunan 272’si yüksek lisans, 78’i doktora olmak üzere toplam 350
lisansüstü tez incelenmiş ve çeşitli değişkenler açısından analiz
edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; lisansüstü çalışmalarda
yazarın cinsiyeti değişkeni olarak ‚erkekler‛, dil değişkeni olarak
‚Türkçe‛, üniversite değişkeni olarak ‚Marmara Üniversitesi‛,
konu alanı değişkeni olarak ‚örgün din eğitimi‛, yöntem olarak
‚literatür taraması‛, enstitü değişkeni olarak ‚sosyal bilimleri
enstitüsü‛, anabilim dalı değişkeni olarak ‚felsefe ve din bilimleri‛,
bilim dalı değişkeni olarak ‚din eğitimi‛, danışman sayısı değişkeni
olarak ise ‚tek danışman‛ ön plana çıkmaktadır. Ayrıca, son
yıllarda bazı eksikliklerle birlikte din eğitimi ile ilgili yapılan
lisansüstü çalışmalar, yeni konu yönelimleri ve yöntem açısından
büyük bir ivme kazanmıştır. Bu çalışmaların bilimsel araştırma
paradigmalarına dayalı olarak yürütülmesi de nicelik ve nitelik
olarak gelişim göstermiştir. The aim of this article is to examine and analyze post graduate
dissertations of religious education in terms of different variables
such as type, year, author's gender, language of thesis, university,
method, institute, department and number of academic advisors,
between years 1986-2019. Screening model has been adopted in
the research and literature review, document analysis and focus
group interview methods were used. In this context, the research
is descriptive and cross-sectional. In the research, it was
determined that there were 415 post graduate studies registered in
the database of National Thesis Center of Department of
Publication and Documentation of Higher Education Council. 328
of these studies, are master thesis and 87 are doctoral
dissertations. Since the theses without access permission could not
be reached, 272 master theses and 78 doctoral dissertations, totally
350 post graduate studies, were examined in terms of various
variables. According to the results of the research; ‚men‛ as the
gender variable, ‚Turkish‛ as the language variable, ‚Marmara
University‛ as the university variable, ‚formal religious
education‛ topic as the subject variable,‚ literature review‛ as the
method variable, ‚institute of social sciences‛as the institute
variable, ‚philosophy and religious sciences‛ as the department
variable, ‚religious education‛ as the science variable, and‚ single
academic advisor‛as the number of academic advisors in post
graduate studies. According to the results of the research; ‚men‛
as the gender variable, ‚Turkish‛ as the language variable,
‚Marmara University‛ as the university variable, ‚formal
religious education‛ as the topic variable, ‚literature review‛ as
the method variable, ‚institute of social sciences‛ as the institute
variable, ‚philosophy and religious sciences‛ as the department
variable, ‚religious education‛ as the science variable and ‚single
consultant‛ as the number of consultant variable come to the fore
in post graduate studies. However, in recent years, post graduate
studies on religious education have gained momentum in terms of
new subject orientations and method with some deficiencies.
Conducting these studies based on scientific research paradigms
has also improved in quantity and quality