Kırgızistan ve Kazakistan’da bağımsızlık sonrası değişen siyasal sistemin doğası ve kamu yönetimi reform süreçler
Abstract
SSCB’nin, 1991 yılında dağılması sonrasında süreç, Orta Asya’da birçok cumhuriyetin
bağımsızlıklarını ilan etmeleri ile sonuçlanmıştır. Bağımsızlığını ilan eden ülkeler, Sovyet
yönetiminden kalan sosyal, siyasal ve ekonomik sorunların yanı sıra bağımsız bir devlet haline
gelmenin uygulamada doğurduğu güçlüklerle de baş etmek durumunda kalmışlardır. Bu ülkeler
için sosyalist sistemin çöküşünün ardından ortaya çıkan ideolojik boşluğa ek olarak meşru,
güvenilir resmi devlet kurumlarını oluşturma gerekliliği de gündeme gelmiştir. Ancak eski
dönemin uzun yıllara dayalı yerleşmiş uygulama ve alışkanlıkları, yüzünü liberal demokrasiye
dönmüş ülkelerin siyasal sistemleri ve reform süreçleri önünde en büyük bariyerler olmuştur.
Kırgızistan ve Kazakistan ülke örnekleriyle, özellikle kamu yönetimi alanında süregelen
değişimin farklılık ve benzerlik temalı açıklamaları, çalışmada karşılaştırmalarla yer
edinmektedir. Bu çerçevede çalışmanın amacı, Orta Asya’daki Türkî Cumhuriyetlerin yaşadığı
bu dönüşüm süreci içinde, Kırgızistan ve Kazakistan ülke örnekleri temelinde, siyasi ve kamu
yönetimi reform süreçlerindeki benzerlik ve farklılıklar üzerinden bir değerlendirme yapmaktır.
Bu kapsamda çalışmada, benzer tarihi süreçlerden geçen iki ülkenin, siyasal ve kamusal
sistemlerinin benzerlik ve farklılık noktaları; siyasal sistemin değişimi, yeni kurumlara geçişte
yaşanan sorunlar, rüşvet ve yolsuzluk, demokrasiye geçiş süreçleri, e-yönetişim ve yerel
yönetim reformları bağlamındaki gelişmelerden hareketle değerlendirilmektedir. After the dissolution of the USSR in 1991, the process resulted in the declaration of independence of many republics in Central Asia. The countries that declared their independence had to cope with the social, political and economic problems left by the Soviet administration, as well as the practical difficulties of becoming an independent state. In addition to the ideological gap that emerged after the collapse of the socialist system for these countries, the need to establish legitimate, reliable official state institutions was also raised. However, the long-established settlements and habits of the old period were the biggest barriers to the political systems and reform processes of the countries whose faces turned to liberal democracy With Kyrgyzstan and Kazakhstan country examples, the difference and similaritythemed explanations of the ongoing change, especially in the field of public administration, are included in the study with comparisons. In this context, the aim of this study is to make an assessment on the similarities and differences in the political and public administration reform processes, on the basis of the country examples of Kyrgyzstan and Kazakhstan, in this transformation process experienced by the Turkic Republics in Central Asia. In this context, the study deals with the similarities and differences of the political and public systems of the two countries, which have gone through similar historical processes; the change of the political system, problems in transition to new institutions, bribery and corruption, transition to democracy processes, e-governance and developments in the context of local government reforms.