Alevi çepni topluluğunda kültürel sürekliliği sağlayan temalar: Balıkesir Karamanlar köyünde nitel bir araştırma
Özet
Balıkesir ili ve çevresi, konar göçer yaşam tarzını 19. yüzyılda bırakarak
yerleşik yaşama geçen Çepnilere yurtluk yapmaktadır. Oğuzların yirmi dört
boyundan biri olan Çepniler, düşmana karşı gösterdikleri cesaret ve mücadeleci
yönleriyle bilinen bir Türk boyudur. Balıkesir ve çevresinde Çepni kimliğinin
Alevi kimliği ile birleşerek, birlikte ifade edildiği dikkat çekmektedir. Çalışmanın
örneklemini, bir Alevi Çepni köyü olan Karamanlar’da amaçlı örnekleme
yöntemiyle seçilen kadın ve erkek köy sakinleri oluşturmaktadır. Araştırmada,
evliliğin grup içi-grup dışı gerçekleşmesi durumu, aile yapısı, evliliklerin
gerçekleştirilmesindeki usuller, kimlik ve kökene ilişkin açıklamalar, törenler,
kültürün kuşaktan kuşağa aktarılmasında hikâyelerin yeri ve toplumsal bütünleşme
ve dayanışmanın sağlanmasında “musahiplik” kurumu bağlamında sorular
sorulmuştur. Çalışmanın amacı, tamamı Alevi Çepni nüfustan oluşan Karamanlar
köyünde, topluluğun kültürel sürekliliği sağlamada öncelediği mekanizmalara
dikkat çekerek, toplumsal bütünleşmeyi sağlayan unsurların ve pratiklerin altının
çizilmesidir. Çalışmanın yöntemi, sosyal olguları öncelikle bağlı bulundukları
çevre içerisinde araştırmayı ve anlamayı ön plana alan bir yaklaşımı temel alan,
nitel araştırmadır. Araştırmada, görüşme yöntemi yanında, gözlem yönteminden de
yararlanılmıştır. Çalışmada, nitel araştırma süreciyle uyumlu olarak, test edilmeye
hazır bir hipotez bulunmamaktadır. Tümevarım ilkesinin hâkim olduğu bu
araştırma, tanımlayıcı bilgilerden yola çıkarak, Alevi Çepni topluluğun kültürel
süreklilik çerçevesinde ifade ettiği temaları, anlamlandırmak çabası içindedir.
Araştırmada, alanda elde edilen bulgulardan ve literatürden hareketle bir
değerlendirme yapılmaktadır. Çalışmada ulaşılan temel sonuç; araştırmaya dâhil
olan katılımcıların, Çepni-Alevi kültürü ve yaşam biçiminin korunması ve
devamında gösterdikleri tutarlılıktır. Topluluğun kendi niteliklerine, değerlerine ve
kökenine ilişkin bilinçli bir kavrayış içinde olması, sahip oldukları kimlik bilinci
hakkında önemli sonuçlar ortaya çıkarmaktadır. Balikesir proveince its environs provide homeland to the Chepnis who
settled in the 19th century leaving their nomadic lifestyle. Chepnis one of the
twenty-four tribes of the Oghuzes is a Turkish tribe known for their courage and
combative aspects towards the enemy. It is noteworthy that the identity of Chepni
in Balıkesir and vicinity is combined with the Alevi identity and expressed
together. The sample of the study consists of male and female village residents who
are selected by the purposeful sampling method in Karamanlar, an Alevi Chepni
village. In the study, questions were asked within the context of the institution of
“marriage”, in terms of the realization of marriage within and outside the group,
the structure of the family, the procedures for the realization of marriages, the
identity and origin, the ceremonies, the place of the stories in the transfer of culture
from generation to generation, “musahiplik” the establishment of social integration
and solidarity. The aim of this study is to emphasize the elements and practices that
provide social integration by drawing attention to the mechanisms that the
community prioritized in ensuring cultural continity in the village of Karamanlar
which is entirely composed of Alevi Chepni population. The method of the study is
a qualitative research based on an approach that prioritizes research and
understanding in social environment. In this study, besides the interview method,
observation method was also utilized. In accordance with the qualitative research
process, there is no hypothesis ready to be tested. This research which is based on
the principle of induction, tries to make sense of the themes that the Alevi Chepni
community expresses hithin the framework of cultural continuty.
In the research an evaluation is made based on the findings and literature
obtained in the field. The main result of the study and the consistency of the Alevi
Chepni culture and lifestyle in preservation and its continuation. A conscious
understanding of the community’s own qualities, values and origins has important
implications for their identity consciousness.