Solution of capacitated vehicle routing problem for a food delivery company with heuristic methods
Özet
A food delivery company operating in Balıkesir performs distribution of the products for a certain brand from
the central warehouse to the customers located in the central districts of Altıeylül and Karesi by using two
vehicles with high capacity. The company visits customers on certain routes to meet their daily demands and is
able to meet all demands at the end of the day. In this study, the distribution of the company's products was
considered as a Vehicle Routing Problem and it was aimed to reconstruct the distribution routes of the vehicles
with the help of various algorithms and to provide cost savings in terms of the traveled distance. In order to solve
the problem, first of all, an appropriate capacity assumption was made for the vehicles by considering the daily
demand amounts of the customers. Under this assumption, first new customer groups to be visited in daily
periods were created, and then new routes were obtained for the relevant customer groups. In this process, the
problem was designed as a Capacity Constrained Vehicle Routing Problem, and the results obtained using Fisher
and Jaikumar's Algorithm and Clarke and Wright's Savings Algorithm were evaluated. When the results are
compared with the current route status of the company, it has been determined that it is possible to achieve a
high rate of improvement by using the routes determined by algorithms. Balıkesir'de faaliyet gösteren bir gıda dağıtım şirketi, belirli bir markanın ürünlerinin merkez depodan Altıeylül
ve Karesi merkez ilçelerinde bulunan müşterilere yüksek kapasiteli iki araçla dağıtımını gerçekleştirmektedir.
Şirket, müşterilerin günlük taleplerini karşılamak için belirli rotalarda onları ziyaret etmekte ve gün sonunda
taleplerin hepsini karşılayabilmektedir. Bu çalışmada, firmaya ait ürünlerin dağıtımı Araç Rotalama Problemi
olarak ele alınmış, araçların dağıtım rotalarının çeşitli algoritmalar yardımı ile yeniden oluşturulması ve alınan
yol açısından maliyet tasarrufu sağlamak hedeflenmiştir. Problemi çözmek amacıyla öncelikle müşterilerin
günlük talep miktarları göz önünde bulundurularak araçlar için uygun bir kapasite varsayımı yapılmıştır. Bu
varsayım altında, önce günlük periyotlarda ziyaret edilecek yeni müşteri grupları oluşturulmuş, ardından ilgili
müşteri grupları için yeni rotalar elde edilmiştir. Bu süreçte problem Kapasite Kısıtlı Araç Rotalama Problemi
olarak dizayn edilmiş, Fisher ve Jaikumar Algoritması ve Clarke ve Wright'ın Tasarruf Algoritması kullanılarak
ulaşılan sonuçlar değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlar şirketin mevcut rota durumu ile karşılaştırıldığında,
algoritmalarla belirlenen rotaları kullanarak yüksek oranda iyileşme sağlamanın mümkün olduğu tespit
edilmiştir.