Cumhuriyetin altın çocukları özel yetenekli bireylere yönelik hukuki zemin ve politika belgelerinin değerlendirilmesi
Özet
Ülkelerin en değerli sermayesini nitelikli insan gücü oluşturmaktadır. Beşeri sermaye olan insan
gücüne etkin eğitim ve istihdam olanakları sağlanması, ülkenin geleceğine yön vermesi ile ilişkili bir
konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Beşeri sermayenin lokomotif gücünü, gelişmiş ülkelerin
uygulamaları ve yapılan araştırmalar ışığında özel yetenekli bireylerin oluşturduğunu ifade etmenin
yerinde bir tespit olacağı muhakkaktır. Nitelikli beşeri sermayenin lokomotif gücü olan özel yetenekli
bireylerin yetiştirilmesinde eğitim programlarının önemi ise tüm dünyanın üzerinde durduğu, alana
ilişkin yasal korumalar geliştirdiği ve politika ürettiği bir konudur. Türkiye’nin nitelikli beşeri gücün
lokomotif unsuru olan özel yetenekli bireylere yönelik geliştireceği politikalara katkı sunulması
amacıyla derlenen bu çalışmada, Cumhuriyet tarihinin başlangıcından günümüze kadarki süreçte, özel
yetenekli bireylere dair hukuki zemin ve politika belgelerinin incelenerek özel yetenek alanına ilişkin
düzenlemelere olan ihtiyacın varlığına dikkat çekilmektedir. Cumhuriyetin altın çocukları olan özel
yetenekli bireylere ilişkin mevzuatın yanı sıra konuya ilişkin diğer hukuki normların da yer aldığı
çalışmada, kalkınma planları, şura kararları ve diğer politika belgeleriyle mevcut düzenlemelerin
uygulamaya yansıyan yönleri değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda, nitelikli beşeri sermaye
bakımından oldukça zengin olan Türkiye’de, özel yetenekli bireylere özgü politika geliştirme ve
uygulama konusunda çocuğun üstün yararını gözeterek üstün yönlerini bütüncül olarak ele alan bir kamu
politikasının varlığına ise rastlanamamıştır Qualified manpower constitutes the most valuable capital of countries. Providing
effective education and employment opportunities to the human capital, which is the human capital,
emerges as a matter related to the direction of the country's future. It is certain that it would be
appropriate to state that the locomotive power of human capital is created by specially talented
individuals in the light of the practices of developed countries and researches. The importance of
education programs in raising gifted individuals, who are the driving force of qualified human capital,
is an issue that the whole world focuses on, develops legal protections in the field and produces policies.
In this study, which was compiled with the aim of contributing to the policies that Türkiye will develop
for the gifted individuals who are the locomotive element of qualified human power, the existence of
the need for regulations regarding the special talent field is drawn attention by examining the legal basis
and policy documents regarding the gifted individuals in the period from the beginning of the Republic's
history to the present. In the study, which includes the legislation on gifted individuals, who are the
golden children of the Republic, as well as other legal norms on the subject, development plans, council
decisions and other policy documents and the aspects of the existing regulations that are reflected in
practice are evaluated. As a result of the study, in Turkey, which is quite rich in terms of qualified
human capital, it has not been found that there is a public policy that considers the best interests of the
child in terms of policy development and implementation specific to gifted individuals, and that
considers the superior aspects holistically