Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorYoruldu, Mutlu
dc.date.accessioned2025-04-08T12:24:24Z
dc.date.available2025-04-08T12:24:24Z
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.isbn978-625-7911-08-5
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/16586
dc.description.abstractVergiler modern devlet anlayışlarının en önemli ve en etkili kamusal gelirlerini oluşturmaktadırlar. Vergi devletin kamu kurum ve kuruluşları eliyle gerçekleştirdiği kamusal mal ve hizmet sunumları için yapılan harcamaların finansmanında genel finansman aracı olarak kullanılırlar. Vergi devletin egemenlik gücüne dayanarak kamusal mal ve hizmet üretim ve sunumunda kullanılmak üzere; toplumu oluşturan gerçek ve tüzel kişilerden zorunlu ve karşılıksız biçimde tahsil ettiği parasal değerlerdir. Günümüz toplum yapılarından devletlerin öz kaynak unsurlarından en önemlisini vergiler oluşturmaktadır. Diğer taraftan piyasa ekonomisinin bozuk ve adaletsiz yapısı milli gelirin üretim faktörleri arasında adil dağıtılmaması sonucunu doğurabilmektedir. Örneğin, sermaye faktörü sahipleri milli gelirden daha fazla pay alabilirlerken; emek faktörü sahipleri milli gelirden daha az pay alabilmektedirler. Herhangi bir ayırım gözetmeksizin piyasanın geliri bu şekilde dağıtması gelir dağılımında adaletsizlik ve kişiler açısından da memnuniyetsizlik durumu ortaya çıkarabilmektedir. Bu durumunda gelirin toplumu oluşturan kişiler arasında tekrar dağıtılması ve herkesin milli gelirden bir şekilde pay alabilmesi kamu idaresi açısından amaçlanmakta ve planlanmaktadır. Gelirin yeniden adil biçimde dağıtılabilmesi açısından kamu idaresi kamu maliyesi araçlarını (vergiler, harcama, borçlanma ve bütçe) kullanarak, gelirin ikinci defa ve daha dil bir biçimde toplumdaki kişiler arasında dağıtılmasına yardımcı olmaktadır. Çünkü kamu maliyesinin var oluş amaçlarından birini topluma sosyal refahın arttırılması oluşturmaktadır. Toplam sosyal refahın arttırılabilmesi ise; bir kişinin refahının arttırılabilmesinin bir diğer kişinin refah kaybına uğramadan mümkün olamayacağı anlayışına dayanmaktadır. Bu bakımından artan oranlı vergi tarifelerinin büyük önemi bulunmaktadır. Artan oranlı vergi tarifeleriyle gelir ve servet durumu nispeten yüksek olan kişilerden daha fazla vergi alınarak gelir durumu nispeten düşük olan kişilere veya kesimlere hizmet sunumun arttırılması mümkün olabilmektedir. Düşük gelir gruplarına devlet tarafından sunulan hizmetin hem miktar hem de niteliğinin artması o kişilerin sosyal refahlarının iyileşmesi sonucunu ortaya çıkartabilmektedir. Gelir vergisi tarifesinin artan oranlı olması yani kişilerin ödeme güçlerini dikkate alan bir vergi yapısının bulunması nedeniyle vergi yükünün kişiler arasında adil dağıtılmasına ve dolayısıyla gelirin adil olarak yeniden dağıtılmasına yardımcı bir niteliğinin oluşmasına katkı sunduğu söylenebilir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherGazi Kitabevien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleGelir vergisi tarife değişikliğinin mali ve sosyal sonuçlarının incelenmesien_US
dc.typebookParten_US
dc.relation.journalTürkiye'de Yapısal Dönüşüm: Mali ve Sosyal Değerlendirmeleren_US
dc.contributor.departmentİktisadi ve İdari Bilimler Fakültesien_US
dc.contributor.authorID0000-0002-1010-2938en_US
dc.identifier.startpage205en_US
dc.identifier.endpage218en_US
dc.relation.publicationcategoryKitap Bölümü - Ulusalen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster