5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamında getirilen demokratik ilkeler ve bütçe anlayışındaki değişimler

Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/Tarih
2021Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne (AB) üyelik hedefi ve bu hedefin gerektirdiği
entegrasyon süreci kapsamında, pek çok alanda olduğu gibi kamu yönetimi alanında
da yapısal değişim ve dönüşümün yapılması ihtiyacı doğmuştur. Kamu yönetiminde
reform amacıyla 2001 yılında, merkezi idare tarafından “Kamu Yönetimi Temel
Kanun Tasarısı” hazırlanarak, kamu yönetimi alanında köklü bir değişim ve
dönüşüm hedefi, çeşitli kamusal programlarla ortaya konulmaya çalışılmıştır. Kamu
Yönetimi Temel Kanun Tasarısı, olduğu gibi, bir bütün olarak kanunlaşamamış
olmasına rağmen, içerdiği kamusal alana ilişkin çok yönlü yenilikler, başka kanunlar
adı altında, kısmen dahi olsa hayata geçirilmek istenmiştir. Bu uygulamalardan biri
ise 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile gerçekleştirilmiştir.
2003 yılında uygulamaya alınan 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol
Kanunu, kamu yönetiminin mali uygulamaları açısından özellikle bütçe
uygulamaları bakımından pek çok yeniliği beraberinde getirmiştir. Kamu
yönetimine getirilmeye çalışılan modern ve demokratik vizyon anlayışı, mali açıdan
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na yansımıştır. Bütçeleme
anlayışına daha önce tanımlanmayan ve düzenlenmeyen yenilikler getiren bu kanun,
kamu yönetiminin ve kamu mali yönetiminin en önemli dönüşüm araçlarından birini
oluşturmuştur. Katılımcılık, mali saydamlık ve hesap verilebilirlik özelliklerini
düzenlemesinin yanı sıra bütçelemede denetim fonksiyonuna da ayrıca önem
vererek, bu alanda kanuni düzenlemelere gitmiştir. Kanun, kamu kurum ve
kuruluşlarının bütçeleri oluşturulmasından, bunların konsolidasyonu ile meydana
gelen devlet bütçesinin yapılma sürecine, bütçenin uygulanması ve kontrolünden,
gerçekleşen bütçenin denetimine kadar her aşamada bireyin ve toplumun etkin
olarak rol alması temeline dayandırılmıştır. Kamu mali yönetiminde, kaynak
tahsisinde etkinliğin sağlanması ile kamu kaynaklarının etkin kullanımını amaçlayan
kanun, bu kapsamda aynı zamanda kamu israflarının ve yolsuzluklarının önlemesine
hizmet etmeyi hedeflemiştir. Bütçe tekniği bakımından da en önemli yanı stratejik
planlamaya dayalı performans esaslı bütçeleme anlayışının benimsenmiş olmasıdır.
Bunun gereği olarak, analitik bütçe sınıflandırılmasına ve çok yıllı bütçeleme
yaklaşımına geçilmesini öngören kanun, özellikle bütçe tahminlerinin oluşturulması
sürecinde stratejik planlamayı temeline konumlandırmıştır. Böylelikle kısa vadeli
bütçe uygulamasından orta ve uzun vadenin planlandığı bütçe anlayışı getirilmiştir.
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrolü Kanunu’nun, kamu mali yönetimine
ve bütçeleme anlayışına getirdiği bu yenilikler, kamu yönetiminde mali dönüşümün
yaşanmasının temel unsurlarından olmuştur. Kanun, kanun koyucu olan Türkiye
Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından, kapsamlı ve fonksiyonel olarak
hazırlanmıştır. Bu kanunda yer alan teorik unsurların, uygulamaya geçirilmesinde de
pek sorun yaşanmadığı ve etkin biçimde uygulanmaya çalışıldığı ifade edilebilir.
Kanunun uygulanmasında istisnai olarak karşılaşılan aksaklıkların da zamanla
giderilerek, kanundan tam verim alınabileceği düşünülmektedir. Bir eleştiri olarak, kamu kurum ve kuruluşları bütçelerini hazırlarken, katılımcılık gereği, vatandaşların
fikirlerine daha çok başvurma yolunu tercih edebilirler. As part of Turkey’s goal of membership, the European Union (EU) and the
integration process required by this goal, structural changes and transformation have been
required in the field of public administration, as well as in many other areas. In order to
reform public administration, the central administration prepared the “Fundamental
Government Bill on Public Administration” in 2001, and the goal of radical change and
transformation in the field of public administration has been attempted to be put forward
through various public programs. Although the Fundamental Government Bill on Public
Administration could not be legislated in the aggregate, universal innovations in the public
realm contained in it were intended to be implemented, even if only in part, under the guise
of other laws. The Public Fiscal Management and Control Law No. 5018 carried out one of
these applications. The Public Fiscal Management and Control Law No. 5018, which was
promulgated in 2003, brought many innovations to the public administration’s fiscal
practices, particularly budget practices. The modern and democratic vision of public
administration is reflected in Public Fiscal Management and Control Law No. 5018. This
law, which introduced previously undefined and unregulated budgeting innovations, has
created one of the most important transformation tools in public administration and public
fiscal management. It regulated the audit function in budgeting separately and took
cognizance of the legal regulations in this area, in addition to regulating the features of
participation, transparency, fiscal transparency, and accountability. The law is based on the
individual’s and society’s effective role at every stage, from the creation of budgets for public
institutions and organizations to the process of making the state budget that occurs with their
consolidation, from budget implementation and control to budget auditing. The law is
intended to ensure efficiency in resource allocation in public fiscal management and the
effective use of public resources. It also aims to prevent public wastage and corruption in this
context. The most important aspect in terms of budget technique is the adoption of
performance-based budgeting based on strategic planning. The law, which requires the
transition to analytical budget classification and a multi-year budgeting approach, has placed
strategic planning on the basis, particularly in the process of developing budget estimates. As
a result, rather than implementing a short-term budget, the concept of medium- and longterm budgeting has been introduced. These innovations in public fiscal management and
budgeting brought on by Law No. 5018 on Public Fiscal Management and Control have been
one of the main components of the fiscal transformation in public administration. The law
has been prepared comprehensively and functionally by the Grand National Assembly of
Turkey (TBMM), which is the legislator. It can be stated that there are not many problems
with the implementation of the theoretical elements contained in this law and that they are
attempting to be applied effectively. It is presumed that exceptional failures in the law’s implementation will be eliminated over time, allowing the law to function fully. As a
criticism, when preparing their budgets, public institutions and organizations may prefer to
pay more attention to citizens’ ideas in accordance with the principle of participation.
Kaynak
TÜRKAV Kamu Yönetimi Enstitüsü Sosyal Bilimler DergisiCilt
1Sayı
1Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: