Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorAkbaba, Ali
dc.date.accessioned2024-02-05T15:58:41Z
dc.date.available2024-02-05T15:58:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn1309-0712
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.20491/isarder.2022.1536
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1171925
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/14194
dc.description.abstractAmaç – Bu çalışmanın amacı havayolu düzensiz uçuşlarında oluşan maliyet kalemlerini belirleyerek bunların havayolu maliyet yapısına etkilerini incelemek olarak belirtilebilmektedir. Daha sonra, düzensiz uçuşların gelir yönetimine ve ücretlendirmeye etkilerini sektör ortalama verileri baz alınarak belirleyecek bir model oluşturmak olarak bildirilebilmektedir. Yöntem – Araştırma düzensiz operasyonlarda; geciken operasyonlar, iptal edilen operasyonlar ve divert eden operasyonlar başlığı altında, maliyet kalemlerinde değişim olup olmadığının belirlenmesi amacıyla Türkiye’de AOCC (Airline Operation Control Center-Havayolu Operasyon Kontrol Merkezi) bölümündeki operasyon yöneticileri ile veya operasyon çalışanlarıyla görüşme yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Daha sonra literatürden düzensiz uçuş operasyonları sonucu oluşan bu maliyet kalemlerinin havayolu maliyet yapısına etkisi ortaya çıkarılmıştır. Daha sonra bir uçuş simüle edilerek bu uçuşa ait düzensiz operasyon maliyetleri sektör ortalamalarına göre belirlenerek düzensiz operasyonların ücret politikalarına ve gelir yönetimini etkisi ortaya konmuştur. Bulgular – Düzensiz operasyonlar geciken sefer, iptal edilen sefer ve divert (bir seferin uçuş sırasında bir problem nedeni ile varış meydanı dışında bir meydana iniş yapması) eden sefer olarak gerçekleştiğinde havayollarının artan maliyet kalemlerinin havayollarının maliyet yapısında genel olarak operasyon sabit maliyet yapısını etkilediği bildirilebilmektedir. Ve sektör ortalamaları kullanılarak düzensiz operasyonların sefer başına birim maliyetlere ve bir uçuş hattına yıllık maliyet etkisinin hesaplanabilmesi için bir model oluşturulduğu bildirilebilmektedir. Tartışma – Literatürde düzensiz uçuş operasyonlarının havayollarının maliyetlerini ve özellikle birim maliyetlerini arttırdığı bulgularına ilave olarak bu çalışmada düzensiz uçuş operasyonları sonucu oluşan maliyet kalemleri ve maliyet yapısı değişimi belirlenerek bir uçuş hattına ait birim maliyetlerin ve genel maliyetlerin nasıl hesaplanabileceğine ilişkin bir model ortaya çıktığı bildirilebilmektedir. Hem literatürde yapılacak uygulama çalışmalarında hem de pratikte elinde verileri bulunduran havayolları tarafından bu modelin kullanılabileceği belirtilebilmektedir.en_US
dc.description.abstractPurpose – The aim of this study can be stated as determining the cost items that occur in airline irregular flights and examining their effects on the airline cost structure. Thus, since the cost structure plays an important role in revenue management and pricing, it can be reported that the effects of irregular flights on revenue management and pricing can be determined. Design/methodology/approach – Research, as a result of irregular operations; In order to determine whether there has been a change in cost items under the heading of delayed operations, canceled operations and diverting operations, it was conducted by interviewing the participants at the level of chief, manager or employee who worked in AOCC departments in Turkey. Then, the effect of these cost items, which are formed as a result of irregular flight operations, on the airline cost structure was revealed from the literature. Finally, by simulating a flight, the effect of irregular operations on fare policies and revenue management is revealed from the irregular operation data, which is assumed to be the past data of this flight. Findings – It can be reported that the increased cost items of the airlines generally affect the operational fixed cost structure in the cost structure of the airlines when the irregular operations are realized as a delayed flight, a canceled flight and a divert (a flight landing at an aerodrome outside the destination airport due to a problem during the flight). And by using past data, it can be reported that a model can be created to calculate the effect of irregular operations on unit costs per flight. Discussion – In addition to the findings in the literature that irregular flight operations increase the costs of airlines and especially unit costs, in this study, it can be reported that a model has emerged on how to calculate unit costs and general costs of a flight line by determining the cost items and cost structure changes resulting from irregular flight operations. It can be stated that this model can be used both in the implementation studies to be done in the literature and by airlines that have data in hand in practice.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.relation.ispartofİşletme Araştırmaları Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDüzensiz Operasyonlar (Uçuşlar)en_US
dc.subjectMaliyeten_US
dc.subjectMaliyet Yapısıen_US
dc.subjectGelir Yönetimien_US
dc.subjectÜcretlendirmeen_US
dc.subjectIrregular Operations (Flights)en_US
dc.subjectCosten_US
dc.subjectCost Structureen_US
dc.subjectRevenue Managementen_US
dc.subjectPricingen_US
dc.titleDüzensiz operasyonların havayolu ücret politikalarına ve gelir yönetimine etkisi üzerine modellemeen_US
dc.title.alternativeModelling impact of irregular operations on airline fare policies and revenue managementen_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentBalıkesir Üniversitesien_US
dc.identifier.volume14en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.identifier.startpage2833en_US
dc.identifier.endpage2847en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - İdari personel ve Öğrencien_US
dc.buozeltrdizinidealen_US]
dc.department-tempBalıkesir Üniversitesi, Balıkesir, Türkiyeen_US
dc.identifier.trdizinid1171925en_US
dc.identifier.doi10.20491/isarder.2022.1536


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster