dc.contributor.author | Güngör, Aylin | |
dc.date.accessioned | 2024-01-18T13:13:32Z | |
dc.date.available | 2024-01-18T13:13:32Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.issn | 1307-9700 / 2458-9683 | |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.942481 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12462/13821 | |
dc.description.abstract | Zihin dizgesindeki en soyut eşleşmelerden biri olan kavram, yaşam döngüsü içerisinde kendini
görselleşerek var eder. Yeni medya ise görseli temsil eden sosyal ve kültürel klişelerle birlikte
kavramların bir anda gündeme gelerek doğup, büyüdüğü ve öldüğü bir mecradır. Çağdaş yeni
medya ortamında fenomenolojik bir yaklaşımdan ortaya çıkan şeyler aracılığıyla, günümüz de izleyicinin dikkatini çekmede salt görsellik yeterli değildir. Özellikle tasarımcıların, yeni
medya ortamlarını kullanarak farklı anlatı yolları ve kanallar bulması gereklidir. İşte tam bu
noktada Henry Jenkins tarafından farklı bakış açıları geliştirilerek yeni bir anlam bulan trans medya kavramının önemi ortaya çıkmaktadır. Transmedya, grafik dilin olanakları dahilinde
oyun tasarımı ve illüstrasyonlarda hem görsel hem süreç temelli bir çevre anlayışı sağlayarak
bu çalışmada periferi kavramı üzerinden bir araştırma yapılmasına olanak tanımıştır.
Nitekim bu çalışma transmedya evrenleri içerisindeki tasarım odaklı düşünce yapısını ortaya
koyması nedeniyle de önemlidir. Bilhassa Türkiye’de yeni medya ortamlarının çok gelişmiş ol ması transmedya kavramının zamanla popüler kültür olgusu olarak okunmasına yol açmaktadır.
Küresel boyutta da durum Türkiye örneğinden farklı değildir. Dolayısıyla çalışma konusu, tasa rım bağlamında gerek yerel gerekse ulusal gözlemleri barındırdığı için bu araştırma makalesi
şu soruyu cevaplamayı amaçlamaktadır: Tasarım odaklı transmedya nasıl gerçekleştirilebilir?
Bu sorunun cevaplanabilmesi için çalışmada uluslararası örnek olarak Walt Disney’in yarat tığı Mickey Mouse karakteri, ulusal örnek olarak da TRT Çocuk kanalı tarafından yayınlanan
Maysa ve Bulut animasyonu üzerinden analiz ve incelemelerle araştırma sonuçlandırılmıştır. | en_US |
dc.description.abstract | The concept, which is one of the most abstract matches in the mind system, comes into exis tence by visualizing in the life cycle. New media, on the other hand, is a medium where social
and cultural cliches representing visuals and concepts are born, grow and die. Visuality mere
is not enough to attract the attention of the audience through the things that emerged from a
phenomenological approach in the contemporary new media environment. In particular, de signers need to find different narrative paths and channels using new media mediums. At this
point, the importance of the concept of transmedia, which finds a new meaning by developing
different perspectives by Henry Jenkins, becomes apparent. Transmedia provided both a
visual and process-based understanding of the environment in game design and illustrations
within the possibilities of the graphic language, allowing a research on the concept of perip hery in this study.
As a matter of fact, this study is also important because it reveals the design-oriented thinking
structure within the transmedia universes. Especially in Turkey, the development of new me dia environments causes the concept of transmedia to be read as a popular culture phenome non over time. Globally, the situation is not different from the Turkish example. Therefore, this
research article aims to answer the following question, since the subject of the study includes
both local and national observations in the context of design: How can design oriented trans media be realized? In order to answer this question, the research was concluded with analysis
and examinations on the Mickey Mouse character created by Walt Disney as an international
example, and the Maysa and Bulut animation broadcast by TRT Children’s channel as a nati onal example. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.48069/akdenizsanat.942481 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Yeni Medya | en_US |
dc.subject | Transmedya | en_US |
dc.subject | İllüstrasyon | en_US |
dc.subject | Oyun Tasarımı | en_US |
dc.subject | Periferi | en_US |
dc.subject | New Media | en_US |
dc.subject | Transmedia | en_US |
dc.subject | Illustration | en_US |
dc.subject | Game Design | en_US |
dc.subject | Periphery | en_US |
dc.title | Yeni medyadan transmedyaya illüstrasyon ve oyun tasarımında periferi | en_US |
dc.title.alternative | Periphery in illustration and game design from new media to transmedia | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Akdeniz Sanat Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Fakültesi | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0001-8204-2092 | en_US |
dc.identifier.volume | 16 | en_US |
dc.identifier.issue | 29 | en_US |
dc.identifier.startpage | 139 | en_US |
dc.identifier.endpage | 163 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |