Lise öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumlarının belirlenmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumlarının tespit
edilmesidir. Bu amaçla, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kayseri’de Anadolu Lisesi ve
aynı ilde Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi 9, 10, 11 ve 12. sınıflarında öğrenim gören
120 kız ve 115 erkek olmak üzere toplam 235 öğrenciye Çevre Sorunlarına Yönelik
Tutum Ölçeği (ÇSYTÖ) uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak kullanılan ölçek
Güven (2013) tarafından geliştirilmiştir. Ölçekte 3' lü likert tipi 45 madde
bulunmaktadır. Ölçekte 5 alt boyut yer almaktadır. Bu alt boyutlar duyuşsal alanın
boyutları olan "Alma", "Tepkide Bulunma", "Değer Verme", "Örgütleme" ve "Kişilik
Haline Getirme" dir. Öğrencilerden toplanan veriler genel dağılımlarının belirlenmesi
ve nicel verilerin normal dağılım gösterip göstermediğinin araştırılmasında betimsel
istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde
dağılımları kullanılmıştır. Ayrıca sınıflar arası farkı test etmek için toplanan veriler
IBM SPSS 24 paket programı kullanılarak ANOVA ile analiz edilmiştir. Verilerin
analizi sonucunda bulgulara bakıldığında, öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik
tutumlarının sınıf düzeyi açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark gösterdiği tespit
edilmiştir. Alt boyutlara bakıldığında ise “Değer Verme”, “Örgütleme” ve “Kişilik
haline getirme” boyutlarının orta seviyede olduğu görülmektedir The aim of this research is to determine high school students' attitudes towards
environmental problems. For this purpose, the Attitude Scale towards Environmental
Problems for a total of 235 students, 120 girls and 115 boys studying in the 9th, 10th,
11th and 12th grades of an Anatolian High School and a Vocational and Technical
Anatolian High School in the 2018-2019 academic year ( ESMRS) was implemented.
The scale used as a data collection tool was developed by Güven (2013). There are 45
3-point Likert-type items in the scale. There are 5 sub-dimensions in the scale. These
sub-dimensions are the dimensions of the affective domain, "Taking", "Responding",
"Valuing", "Organizing" and "Making Personality." Descriptive statistics techniques
were used to determine the general distribution of the data collected from students and
to investigate whether quantitative data show normal distribution. Frequency and
percentage distributions were used to analyze the data. In addition, the data collected
were analyzed using the IBM SPSS 24 package program to test the difference between
classes. When the findings are analyzed as a result of the analysis of the data, it is
determined that the attitudes of the students towards the environment show a
statistically significant difference in terms of grade level.