Bilim ve sanat merkezlerinde görevli öğretmenlerin dijital yeterliliklerinin incelenmesi.
Künye
Olpak, Tarık. Bilim ve sanat merkezlerinde görevli öğretmenlerin dijital yeterliliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Özet
Bu çalışmada, Bilim ve sanat Merkezlerinde görevli öğretmenlerin dijital yeterliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini ülkemizdeki 81 ilden 879 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Toker, vd. (2021) tarafından geliştirilen Eğitimciler için Dijital Yeterlik Ölçeği’nden faydalanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir.
Çalışmada toplanan veriler sonucunda BİLSEM’de görev yapan öğretmenlerin dijital yeterlikleri ölçeği toplam puanlarının Uzman seviyesinde olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin dijital yeterliklerinin cinsiyete, yaşa, BİLSEM’de çalışma süresine göre değişmediği bulunmuştur. Eğitim düzeyi yüksek lisans seviyesinde, mesleki çalışma süresi 11-15 yıl arasında, derslerinde dijital kaynak kullanan ve meslektaşları ile fikir alışverişinde bulunan öğretmenlerin dijital yeterliklerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenler derslerinde dijital kaynakları en çok öğrenci ilgisini ve dikkatini çekmek için
kullandıkları ve yaygın olarak Canva Web 2.0 aracını kullandıklarını belirtmiştir. Öğretmenlerin dijital yeterliklerinin yüksek olmasının öğrenci açısından olumlu katkılar sağlayabileceği düşünülmektedir. Bu katkının öğrencilere dijital becerilerin öğretilmesi ve teknolojik araçların etkin bir şekilde kullanılması şeklinde olabilir. Öğretmenlerin artan dijital yeterliklerinin eğitim-öğretim faaliyetlerine pozitif katkı sağladığı sonucundan hareketle dijital yeterlikleri artıracak eğitimlerin, kaynakların, stratejilerin geliştirilmesi önerilerine yer verilmiştir. The purpose of this study is to examine the digital competencies of teachers working at the Science and Art Center for gifted students. Mixed research method was selected in the study. The sample of the study consists of 879 teachers from 81 provinces in Türkiye. The Digital Competency Scale for Educators by Toker et al. (2021) was conducted to collect quantitative data. As for the qualitative data, the descriptive analysis method was used. The findings of the study revealed that the total scores of the digital competencies scale of the teachers were at the “Expert” level. It was also found that the digital competencies of the teachers did not change based on their gender, age and working time. It has been concluded that teachers, who use digital resources in their classes and exchange ideas with their colleagues, have digital competencies at a high degree. Teachers stated that they mostly use digital resources in their lessons to attract student attention, and they commonly use Canva Web 2.0 tool. It
is thought that teachers' high digital competencies can contribute positively to students. This
contribution may be in the form of teaching students digital skills and using technological tools effectively. Considering the high digital competencies of teachers that a positive contribution to instructional activities, it is suggested that trainings, instructional resources and strategies should be developed in order to increase the digital competencies.