Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorFiliz, Ahsen
dc.contributor.authorGür, Hülya
dc.date.accessioned2023-05-24T10:51:52Z
dc.date.available2023-05-24T10:51:52Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.issn1307-6086
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17522/balikesirnef.907736
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/13042
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to determine the effect of the integrated cognitive model of learning with ARCS categories on the learning and motivation levels of fifth grade students about polygons and triangles. The post-test control group model was used in the study. Both the experimental group and the control group consisted of 137 students. The subject of polygons and triangles was taught to the experimental group students based on the integrated cognitive model of learning with ARCS categories, and to the control group students based on the traditional method of teaching. In the present study, geometry achievement test and geometry concept perception test were used, and the data were collected by developing the geometry motivation scale and the geometry motivation profile scale. Thus, t test was utilized in the analysis of the data. As a result of the analysis of the research data, it was seen that the experimental group students had higher levels of achievement and concept perception compared to the control group students. Moreover, it was determined that the students in the control group considered themselves insufficient and had more fear towards geometry lessons compared to the students in the experimental group. Furthermore, the satisfaction scores of the experimental group students were higher and they paid more attention to the geometry lessons than the control group students accordingly.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada, ARCS kategorileri ile bütünleşmiş bilişsel öğrenme modelinin beşinci sınıf öğrencilerin çokgenler ve üçgenler konusundaki öğrenme düzeylerine ve motivasyonlarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Deney grubu 137 ve kontrol grubu 137 öğrenciden oluşmuştur. Deney grubu öğrencilerine, çokgenler ve üçgenler konusu ARCS kategorileri ile bütünleşmiş bilişsel öğrenme modeline dayalı olarak, kontrol grubu öğrencilerine geleneksel öğretim yöntemine dayalı olarak işlenmiştir. Araştırmada, geometri başarı testi ve geometri kavram algılama testi kullanılmış ve geometri motivasyon ölçeği ve geometri motivasyon profili ölçeği geliştirilerek veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde t testinden yararlanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda, deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre başarı ve kavram algılama düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Kontrol grubundaki öğrencilerin deney grubundaki öğrencilere kıyasla geometri dersinde kendilerini yetersiz gördüğü ve korkularının daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Diğer bir sonuç ise deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine kıyasla doyum puanlarının yüksek olması ve geometri dersine yönelik dikkatlerinin daha fazla olmasıdır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherBalıkesir Üniv. Necatibey Eğitim Fak.en_US
dc.relation.isversionof10.17522/balikesirnef.907736en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectARCS Kategorilerien_US
dc.subjectBilişsel Öğrenme Modelien_US
dc.subjectBaşarı Düzeyien_US
dc.subjectKavram Algılama Düzeyien_US
dc.subjectMotivasyonen_US
dc.subjectARCS Categoriesen_US
dc.subjectCognitive Model of Learningen_US
dc.subjectAchievement Levelen_US
dc.subjectConcept Perception Levelen_US
dc.subjectMotivationen_US
dc.titleThe effect of the cognitive learning model integrated with arcs categories on the learning and motivation levels of students about polygons and trianglesen_US
dc.title.alternativeARCS kategorileri ile bütünleşmiş bilişsel öğrenme modelinin öğrencilerin çokgenler ve üçgenler konusundaki öğrenme düzeylerine ve motivasyonlarına etkisien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalNecatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisien_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID000-0002-8886-5572en_US
dc.contributor.authorID0000-0001-8479-8811en_US
dc.identifier.volume15en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage186en_US
dc.identifier.endpage215en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - İdari Personel ve Öğrencien_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster