Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının pedagojik sanat eleştirisi düzeylerinin belirlenmesi
Künye
Kopuk, Mehriye. Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının pedagojik sanat eleştirisi düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022.Özet
Bu araştırmada okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının pedagojik sanat eleştirisi yapabilmeleri düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Balıkesir ilinde 2020-2021 eğitim öğretim yılında okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocukları oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu amaçlı örnekleme yöntemlerinden tipik örnekleme yöntemi ile belirlenen, Balıkesir İli
Altıeylül ve Karesi ilçelerinde bağımsız anaokulu ve ilkokul bünyesindeki anasınıflarına devam eden 5-6 yaş 15 kız, 15 erkek olmak üzere toplam 30 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yapılmış ve veri toplama araçlarından görüşme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından alanyazın incelenerek ve uzman onayı alınarak
hazırlanmış olan 4 basamak, 35 sorudan oluşan “Pedagojik Sanat Eleştirisi Görüşme Formu” ve pedagojik sanat eleştirisi yapabilme düzeylerinin değerlendirilmesi için araştırmacı tarafından uzman onayı alınarak geliştirilmiş dereceli puanlama anahtarı (analitik rubrik) kullanılmıştır. Verilerin analizinde nitel araştırma yöntemleri kullanılarak betimsel analiz ile frekans ve yüzde gibi tanımlayıcı istatistiklerden
yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin frekans ve yüzdelik değerleri alınmış, dereceli puanlama anahtarı (analitik rubrik) kullanılarak analiz edilmiş ve veriler betimsel ve kategorisel analiz teknikleri ile araştırmacı tarafından yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda sanat eserinde görülenlerin, sanatın tasarım
elemanları ve ilkeleri hakkında bilgilerin olduğu betimleme ve çözümleme basamakları değerlendirildiğinde çocukların desteklenmesi gerektiği; yorumlama ve yargılama basamaklarında ise kendi duygu ve düşünceleri ifade ettikleri için daha başarılı oldukları sonuçlarına ulaşılmıştır. Görsel okuma ve pedagojik sanat eleştirisi becerilerinin gelişmesi için bu becerilere yönelik etkinliklere yer verilmesi gerektiği, müze, sergi ve galeri alanlarına geziler düzenlenmesi önerilmektedir. In this study, it was aimed to determine the level of pedagogical art criticism of 5-6 year old children attending pre-school education. The population of the research consists of 5-6 year old children who continue their pre-school education in the province of Balıkesir in the 2020-2021 academic year. The study group of the research consists of a total of 30 children, aged 5-6, 15 girls and 15 boys, who attend
independent kindergartens and kindergartens in primary schools in Balıkesir Province Altıeylül and Karesi districts, which are determined by the typical sampling method, one of the purposive sampling methods. In the research, a case study from qualitative research methods was made and the interview method, one of the data collection tools, was used. As a data collection tool, the "Pedagogical Art Criticism Interview Form" consisting of 4 steps and 35 questions, which was prepared by the researcher after
examining the literature and getting expert approval, and an analytical rubric developed by the researcher with expert approval to evaluate the level of pedagogical art criticism were used. In the analysis of the data, descriptive analysis and descriptive statistics such as frequency and percentage were used by using qualitative research methods. The frequency and percentage values of the data obtained in the research
were taken, analyzed using a rubric, and the data were interpreted by the researcher with descriptive and categorical analysis techniques. As a result of the research, when the description and analysis steps, which include information about the design elements and principles of art, are evaluated, children should be supported; In the interpretation and judgment stages, it was concluded that they were more successful
because they expressed their own feelings and thoughts. In order to develop visual reading and pedagogical art criticism skills, it is suggested that activities related to these skills should be included and trips to museums, exhibitions and galleries are organized.
Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Sanat tarihinden sanat sosyolojisine: Biçimci ve bağlamsal yaklaşımlar arasındaki bölünmeyi aşmak
Küçük, Ömer (2023)Sanat incelemelerinde, biçimci ve bağlamsal, içsel ve dışsal, hümanist ve bilimsel yaklaşımlar arasında ezeli bir bölünme vardır. Bu yazıda, “iki kültür” arasında bir diyalog tesis etmenin ve biçimci-bağlamsal bölünmesini ... -
Bilim ve sanat merkezlerinde görevli öğretmenlerin dijital yeterliliklerinin incelenmesi.
Olpak, Tarık (Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023)Bu çalışmada, Bilim ve sanat Merkezlerinde görevli öğretmenlerin dijital yeterliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini ... -
1960 sonrası sanatta kadın sanatçılar ve portre çalışmaları
Kandil, Şeyma (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023)1960 sonrası sanatta kadın sanatçılar ve portre çalışmaları başlıklı çalışmada, eril bakış açısına sahip sanat tarihi içindeki kadın sanatçılar, 1960 sonrası eşitlik talebiyle başlayan feminizmin etkileriyle birlikte eril ...