Lisans düzeyinde gastronomi eğitimi ve bu bölümlerde görev yapan akademik personelin analizi
Künye
Aycı, Esra. Lisans düzeyinde gastronomi eğitimi ve bu bölümlerde görev yapan akademik personelin analizi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022.Özet
Günümüzde, dünyada ve dolayısıyla ülkemizde de giderek önemi artan, aynı zamanda etki alanı genişleyen, gastronomi bilimine olan ilginin arttığı gözlemlenmektedir. Her geçen gün yenilenen ve bünyesinde farklı alanları da barındırdığı anlaşılan gastronomi, disiplinlerarası bir bilim dalı olma yolundadır. Özellikle sosyal bilimler alanında turizm, eğitim, işletme, ekonomi, coğrafya ve hukuk
gibi pek çok alanla ilişkilendirilebilirken; fen ve sağlık bilimleri alanında da mühendislikten, besin hijyeni ve teknolojilerine, beslenme ve diyetetik alanlarına kadar uzanan çok geniş ve ortak çalışma alanları içermesi ile de disiplinlerarası olma özelliğini pekiştirmektedir. Bütün bu disiplinlerle farklı noktalarda birleşen çalışma alanlarının gastronomi eğitiminde dikkate alınması ve bilhassa gastronomi eğitimi veren kurumların, ortak bir çatı altında, ilkelerde birleşen, isim bazında ve bağlı oldukları fakülte, bölüm bünyesinde verilen eğitimin ortak çıktılar verebilmesi konusunda fikir birlikteliği yapabiliyor olmalarının önemi de açıktır. Tüm bu bilgilerin ışığında yürütülen bu tez çalışmasında; Yükseköğretim Kurumu’na bağlı birçok üniversitede, farklı fakülte isimleri adı altında açılan, sayıları oldukça artan ‘‘Gastronomi ve Mutfak Sanatları’’ bölümlerinin gelişimi ile mevcut durumunun ortaya konması amaçlanmaktadır. Ayrıca bu bölümlerden mezun olan öğrencilerin ortak kazanımlarının neler olması gerektiği, mezun olanlara verilen unvan, öğretim elemanlarının ve öğretim planlarının nitelikleri, bu konu ile ilgili olarak ders planlarının içerikleri, akademik personelin nicel ve nitel olarak yeterliliği, uygulama imkanlarının ve staj olanaklarının ders planları içindeki yeri ve önemi vb. konularda kapsamlı analizler yapılarak; geleceğe dönük ortak ilkeleri belirlemek ve örnek sekiz yarıyıllık bir ders planı önerisi içeren bir çalışmanın yapılmasının gerekliliğinin fark edilmiş olması bu çalışmanın yapılmasını da zorunlu kılmıştır. Şimdiye kadar benzer
çalışmalar yapılmış olmakla birlikte; kapsam ve derinlik açısından farklılık ortaya koyarak, mevcut durumun detaylı bir dökümünün yapılması nedeniyle gelecek yıllarda bu çalışmanın tekrarlanması durumunda, gastronomi eğitiminde kaydedilen gelişmelerin karşılaştırılmasına da imkân yaratacağı düşünülmektedir. Ayrıca bölümlerde görev yapan akademik personelin analizi de alanda yapılan benzer
çalışmalarla bir farklılık yaratmaktadır. In today’s world, it has been observed that the interest in the science of gastronomy, which is becoming increasingly crucial in the world and thus in our country, and its sphere of influence are expanding at the same time. While it can be associated with many fields such as tourism, education, business, economy, geography and law when it is especially taken into consideration in the field of social sciences; it also reinforces its interdisciplinary character by including very wide and collaborative study areas ranging from engineering to food hygiene and technologies, nutrition and dietetics in the field of science and health sciences. It is also crystal clear that the working areas that combine with all these disciplines at different points should be taken into account in gastronomy education and that the institutions, which especially
provide gastronomy education, can come together under a common roof, as being a unite in principles on the basis of names and within the faculty and department to which they are affiliated, to be able to come up with common outputs. In the light of all this information, in this thesis study, it is aimed to reveal the current situation and the development of the "Gastronomy and Culinary Arts" departments, which have
considerably increased quantitatively and have been opened under the names of different faculties in many universities affiliated to the Higher Education Institution in recent years. In addition, the realization of the necessity of carrying out a study including a sample eight-semester lesson plan proposal and determining common principles for the future necessitated this study by making comprehensive analysis on the issues like what should be the common achievements of the students who graduate from these departments, the titles given to the graduates, the qualifications of the instructors and the teaching plans, the content of the lesson plans regarding this subject, the quantitative and qualitative qualifications of the academic staff, the place of application opportunities and internship opportunities in the lesson plans and
importance. Even though similar studies have been carried out until now, it is considered that if this study is repeated in the coming years thanks to the detailed analysis of the current situation by making a difference in terms of scope and depth, it will provide an opportunity to compare the developments in gastronomy education as well. In addition, the analysis of the academic staff working in the departments makes a difference with similar studies in the field.
Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Gastronomi eğitimin mevcut durumunun analizine yönelik bir araştırma
Sezen, Talha Serdar (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018)Günümüzde yeme-içme eylemi sadece fizyolojik bir ihtiyaç olmanın ötesine geçerek, insanların sosyalleşmek, seyahat etmek, deneyim ve statü kazanmak gibi birçok amaç ile birleştirdiği bir olgu haline gelmiştir. Bu sayede ... -
Gastronomi eğitimi ve yiyecek içecek endüstrisi arasındaki bağlantı(sızlık)lar: paydaşlar üzerine araştırma ve model önerisi
Demir, Özkan (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023)Türkiye’de her geçen gün gastronomi ve mutfak sanatları bölümlerinin popülerliği artmakta olup bölüm sayısında ve tercih edenlerin sayısında bir artış yaşanmaktadır. Bu araştırmanın amacı gastronomi ve mutfak sanatları ... -
Türkiye’de gastronomi eğitiminin tarihi ve gelişimi
Şat, Rana; Sezen, Talha Serdar; Doğdubay, Murat (2023)Günümüzde gastronomi kavramı yeme içme eyleminin ötesinde, fizyolojik bir ihtiyaç olarak algılanmasının yanı sıra; insanların sosyalleşebilmesi, seyahat deneyimi elde edebilmesi ve statü kazanması gibi birçok unsuru ...