Algoritma yazma ve öğrenimi hakkında meslek yüksekokulu öğrencilerinin görüşleri
Özet
Günümüz teknolojisinin gelişmesiyle birlikte bilgisayar, akıllı telefon, tablet gibi
cihazların kullanımı artmıştır. Bu cihazların popüler olmasını sağlayan en önemli neden
içerisindeki uygulama yazılımlarıdır. Yazılımları oluşturmak için mutlaka bir
programcıya ihtiyaç vardır. Programcının ise istenen yazılımı oluşturmadan önce
yazılıma ait algoritmayı zihninde tasarlayıp, yazması gerekmektedir. Algoritma yazma
süreci de soyut bir süreç olduğundan öğrenciler algoritma yazmada ve öğreniminde
zorluk yaşamaktadırlar. Bu araştırmanın amacı, meslek yüksekokulu bilgisayar
programcılığı programında öğrenim görmekte olan öğrencilerin, algoritma yazma ve
öğrenimi hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın katılımcıları, Batı
Anadolu’da bulunan bir üniversitenin meslek yüksekokulu bilgisayar programcılığı
programı ikinci sınıfında öğrenim görmekte olan 38 öğrencidir. Çalışmada, katılımcılar
algoritma ve programlama ile ilgili dersleri almış olan öğrencilerden seçildiği için
amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Nitel
araştırma desenlerinden olgubilim desenine göre yürütülen araştırmada verileri
toplamak için yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Görüşmelerden elde
edilen veriler içerik analizi kullanılarak kodlanmıştır. Yapılan kodlamalar için
kodlayıcılar arası uyuşum oranı %81 olarak bulunmuştur. Veriler kodlandıktan sonra
ortaya çıkan temalara göre sınıflandırılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, algoritma
yazma sürecinin soyut işlemlerden oluşmasının algoritma konularının öğrenilmesini
zorlaştırdığı, öğrencilerin büyük çoğunluğunun, algoritma konusunun öğrencinin aktif
olduğu yöntemlerle işlenmesi ve algoritma görselleştirme uygulamalarının
kullanılmasının öğrencilerin soyut işlemleri somutlaştırmalarını sağladığı şeklinde görüş
belirttiği görülmüştür. Araştırma sonunda ortaya çıkan görüşler doğrultusunda
algoritma konularının öğretimine yönelik olarak önerilerde bulunulmuştur. With the development of today's technology, the use of devices such as computers,
smartphones and tablets has increased. The most important reason to make these
devices popular is the application software. A programmer is required to create the
software. The programmer must design and write the algorithm of the software in mind
before creating the desired software. Since the process of writing algorithms is an
abstract process, students have difficulty in writing and learning algorithms. The aim of
this study is to determine the opinions of students who were studying computer program
in vocational school about writing and learning algorithms. The participants of the
study are 38 students who are studying in the second year of the computer programming
program of a vocational school of a university in Western Anatolia. As the participants
were selected from students who had taken the courses on algorithm and programming,
criterion sampling method was used as one of the purposive sampling methods. Semistructured interview method was used to collect the data in the study which was
conducted according to the phenomenological design of qualitative research designs.
The data obtained from the interviews were coded using content analysis. The data
were classified according to the themes that appeared after coding. As a result of the
analyses, the majority of the students stated that the abstract process of the algorithm
writing process made it difficult to learn the topics of the algorithm, the process of
learning the topics of the algorithm with the active methods and the use of the algorithm
visualization applications concretize the abstract processes. At the end of the research,
suggestions were made for the teaching of algorithms.