Altı silindirli benzin yakıtlı bir motorda güç istenmeyen durumlarda, iki silindirin devre dışı kalması halinin deneysel incelenerek, simülasyon yoluyla değerlendirilmesi
Künye
Koruvatan, Tuncer. Altı silindirli benzin yakıtlı bir motorda güç istenmeyen durumlarda, iki silindirin devre dışı kalması halinin deneysel incelenerek, simülasyon yoluyla değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2005.Özet
Bu çalışmada, altı silindirli 1960 model bir Dodge motorun, rölantide iki silindirinin iptal edilmesiyle yakıt ekonomisi sağlayıp sağlamayacağı araştırılmıştır. Bunu sağlamak üzere, altı silindirli Dodge motorunun emme manifoldunu kontrol eden mekanik bir düzen geliştirilmiş ve bu düzeneği çalıştıracak bir elektronik devre imal edilmiştir. Bu çalışmada, bazı konstrüktif (yapısal) değişiklikler yapılarak hazırlanan deney seti hakkında genel bilgi verilmiştir. Ayrıca hazırlanan deney setinin su freni ile her durumda (rölanti ve yüksek devirlerde) güç ve tork ölçümleri yapılmıştır. Elde edilen bu verilerin yanında, yakıt tüketimi, egzoz emisyonları ve titreşim değerleri gibi sonuçlarda ölçülmüştür. Bu sonuçlar baz alınarak veri değerlendirmeleri ve güç hesaplarına sık sık yer verilmiştir. Yapılan deneyler sonucunda, rölanti çalışmada %29 yakıt tasarrufuna ulaşılmıştır. Motorun tam gaz ve rölanti durumlarında altı silindirden dört silindire veya tersi durumlarda kararlı bir geçişin olması başarılı ve memnuniyet verici sonuç olarak değerlendirilmiştir. In this study, a 1960 model, 6-cylinder Dodge engine's two cylinders are shut off in idle speed is examined whether it reduces fuel consumption or not. For this purpose, a mechanical system which is designed to control intake manifold and an electronic control unit which works the intake manifold's mechanism is designed. In this study, general information about test rig which is prepared making some structural modifications on the engine is given. Power and torque measurements are listed in every situation (in idle speed and high speed) by using water brake on test rig. And in addition to the data gathered the results of fuel consumption, exhaust emissions, and vibration values are measured. The data evaluations and power calculations which are based on those measurements are frequently given. At the end of the experimental studies % 29 fuel economy is reached in idle speed. The engines being stable in full power and idle speed during the transition periods from 6-cylinder configuration to 4-cylinder configuration or just the opposite situation are considered as a successful and satisfaction result.