Araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yoğunluk kavramı ile ilgili kavramsal değişim ve kalıcılık süreçlerine etkisi
Citation
Gedik, İbrahim. Araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yoğunluk kavramı ile ilgili kavramsal değişim ve kalıcılık süreçlerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Abstract
Bu çalışmanın amacı; rehberli araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yoğunluk kavramı ile ilgili kavramsal değişim süreçlerine etkisini incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılarak yürütülen araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 Eğitim Öğretim yılında Manisa İli Akhisar İlçesinde bulunan bir Devlet ortaokulun 6. sınıfında okumakta olan 28 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan kavramsal anlama testinde yer alan on iki açık uçlu soru ve yine araştırmacı tarafından hazırlanan yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışma grubundaki öğrencilere öğretim öncesi, öğretim sonrası, öğretimden 6 hafta sonra ve 24 hafta sonra kavramsal anlama testi uygulanmış ve bu öğrenciler arasından seçilen 8 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Kavramsal anlama testinin analizinde 4 kategoriden oluşan dereceli puanlama anahtarı kullanılmış ve öğrencilerin verdiği cevapların bu kategorilerde yer alma frekansları hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda öğretim sonrası öğrencilerin yoğunluk kavramı ile ilgili bilimsel cevap verme oranın arttığı ve kavram yanılgıları ile karşılaşılma sıklığının azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretimden 6 ve 24 hafta sonra ise öğrencilerin bilimsel bilgiyi öğretim sonrası kadar olmasa da koruyabildikleri belirlenmiştir. Araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımına uygun hazırlanan ders içeriğinin öğrencilerin yoğunluk kavramı konusunda kavramsal değişim süreçlerine etkisi alan yazındaki ilgili araştırmalarla tartışılmış ve yapılacak çalışmalara öneriler sunulmuştur. The aim of this study is to examine the effect of guided inquiry based learning approach on 6th grade students’ conceptual change processes about the concept of density. The study group of this research conducted by case study among qualitative research methods, cosists of 28 6th grade students of a public middle school located in the city of Akhisar, Manisa, in 2016-2017 Academic Year. 12 open-ended questions in a conceptual comprehension test and a semi-structured interview form, both prepared by the researcher, were used as data collection tools. Students in the study group were applied the conceptual comprehension test in before instruction, after instruction, 6 and 24 weeks after instruction; and 8 students selected among those were taken for semi-structured interviews. A scaled grading rubric consisting of 4 categories was used in data analysis of open ended questions and the frequency of students’ answers taking place in those categories was calculated. In conclusion of the study, it was concluded that after instruction, the rate of students giving scientific answers about the concept of density increased and the frequency of encountering misconceptions decreased. It was also identified that, although not as much as the after instruction term, students could retain the scientific knowledge 6 and 24 weeks later. The effect of a lesson content prepared in accordance with inquiry based learning approach on the conceptual change processes of students about the concept of density was discussed with related researches of the literature, and suggestions were made for studies to be conducted in the future.