Kaygı ve motivasyonun matematik başarısına etkisinin incelenmesi
Künye
Süren, Nadide. Kaygı ve motivasyonun matematik başarısına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Bu çalışmanın amacı, ortaokuldan liseye geçiş sınavındaki matematik başarısına matematik dersine yönelik kaygı ve motivasyonun etkisinin olup olmadığını ve etki düzeyini incelemektir. Araştırmada, öğrencilerin matematik dersine yönelik kaygı ve motivasyon düzeyleri, cinsiyet, okul öncesi eğitim alma, destekleme ve yetiştirme kursuna katılma ve özel kurs alma gibi değişkenlerle birlikte incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Ege coğrafi bölgesindeki öğrenciler, örneklemini ise Ege coğrafi bölgesinin bir ilinde sekizinci sınıfında okuyan 777 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Matematik Motivasyon Ölçeği (MMÖ) ve İlköğretim Öğrencilerine Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (İÖYMKÖ) kullanılmıştır. Ayrıca araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ile öğrencilerin demografik bilgileri elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz, bağımsız gruplar t-testi, korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modellemesi analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin, matematik dersine yönelik kaygı ve motivasyon düzeyleri yüksek düzeyde olup matematik kaygısı ve matematiğe yönelik motivasyon arasında da pozitif yönlü, orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca kaygının başarıyı daha yüksek düzeyde yordadığı, bunu da motivasyonun izlediği belirlenmiştir. Araştırmaya katılan kız öğrencilerin matematik dersine yönelik kaygı düzeyleri, erkek öğrencilere göre daha düşük düzeydedir ve matematik dersine yönelik motivasyon düzeyleri ise erkek öğrencilerden daha yüksek düzeydedir. Okul öncesi eğitimi almayan öğrencilerin motivasyon düzeylerinin, okul öncesi eğitimi alan öğrencilerin motivasyon düzeylerine göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin destekleme ve yetiştirme kurslarına katılımları ile kaygı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki ortaya çıkmamışken; destekleme ve yetiştirme kurslarına katılan öğrencilerin motivasyon düzeylerinin, destekleme ve yetiştirme kurslarına katılmayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Özel kurslara giden öğrencilerin matematik kaygı düzeyleri, özel kurslara gitmeyen öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur. The aim of this study is to investigate the effect of anxiety and motivation on mathematics achievement in the exam to transition to high school from middle school. In this study, the anxiety and motivation levels of the students were investigated together with the variables such as gender, pre-school education, participation in support and improvement courses, and attending private tutorials. The universe of the study is the students in the Aegean geographic region, while the sample of the study consisted of 777 eighth grade students studying in a province of the Aegean geographic region. Mathematical Motivation Scale (MMS) and Mathematical Anxiety Scale for Primary School Students (MASPSS) were used as data collection tools. In addition, the students' demographic information was obtained with the personal information form developed by the researcher. Descriptive analysis, independent samples t-test, correlation analysis, and structural equation modeling were used to analyze the data. According to the results of the study, the anxiety and motivation levels of the eighth grade students in the middle school were high, and there was a positive and medium level relationship between mathematics anxiety and motivation toward mathematics. In addition, it was determined that anxiety predicted achievement at a higher level, followed by motivation. The level of female students’ anxiety related to mathematics is lower than that of male students and the level of female students’ motivation toward mathematics is higher than that of male students. The motivation levels of the students who did not receive pre-school education were found to be higher than the motivation levels of the students who received pre-school education. While there was no significant relationship between anxiety levels and participation of students in support and improvement courses; it was concluded that the motivation levels of the students who participated in the support and training courses were higher than those who did not participate in the support and training courses. The level of mathematics anxiety of the students attending private tutorials was found to be higher than the students who did not attend private tutorials.