An anthropological analysis of the knowledge on graphics within middle school mathematics
Abstract
The aim of this study is to analyze the knowledge on graphics within middle school mathematics from an anthropological perspective. The study, which was carried out in framework of the Anthropological Theory of the Didactic, conducted a document analysis with the purpose of determining the institutional qualities of middle school mathematics. In this context, the study examined a variety of documents including mathematics curriculums that are used in Elementary Mathematics Special Teaching Methods institutions in addition to middle school mathematics course books, books on mathematics instruction, and the notes taken by faculty members. The data that were obtained from document analysis were analyzed with ecological and praxeological approaches. Based on the ecological approach, the study identified the qualities of institutional recognition by revealing the habitat and function (niche) of the graphic knowledge in its institution, while the praxeological approach revealed the mathematical organizations consisting the types of graphic-related tasks in the institution, techniques, the technologies that explain the technique, and the theories which explain and defend the necessity of the technology. The study concluded that the use of graphics as a goal, a tool, and both as goal and tool the institution was addressed to the instruction of subjects (ratio and proportion, percentage, curves, equations and inequalities, equation systems, functions, statistics, and probability) in numbers and operations, algebra and data processing learning fields, for the improvement of mathematics literacy, problem-solving, communication, association, and psycho-motor skills. The research institution employed three mathematical organizations (graphic reading and interpretation, graphic creating, making appropriate conversions between graphics) including 11 types of tasks in total. Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematiği grafik bilgisini antropolojik açıdan incelemektir. Antropolojik Didaktik Teorisi çerçevesinde yapılan araştırmada ortaokul matematiği grafik bilgisinin kurumsal özelliklerini belirlemek için doküman incelemesi yapılmıştır. Bu kapsamda İlköğretim Matematik Özel Öğretim Yöntemleri kurumunda kullanılan matematik öğretim programları, ortaokul matematik ders kitapları, matematik öğretimi kitapları ve öğretim elemanlarının notlarından oluşan dokümanlar incelenmiştir. Doküman incelemesinden elde edilen veriler, ekolojik ve praksiyolojik yaklaşım kullanılarak analiz edilmiştir. Ekolojik yaklaşım doğrultusunda grafik bilgisinin kurumda bulunduğu habitatı ve işlevi (niş); praksiyolojik yaklaşım ile adaylardan kurumda talep edilen grafiklerle ilgili görev tipleri, bu görev tiplerini yerine getirme şekli (teknik), kullanılan tekniği açıklayan teknoloji ve teknolojinin niçin geçerli olduğunu açıklayan ve savunan teorilerden oluşan matematiksel organizasyonlar ortaya çıkarılarak kurumsal tanımaların özellikleri belirlenmiştir. Araştırma sonucunda ilgili kurumda grafiklerin; sayı ve işlemler, cebir ve veri işleme öğrenme alanlarında yer alan oran-orantı, yüzde, eğim, denklem ve eşitsizlikler, denklem sistemleri, fonksiyon, istatistik ve olasılık konularının öğrenilmesi ve öğretilmesinde; matematik okuryazarlığı, problem çözme, iletişim, ilişkilendirme ve psikomotor becerilerin geliştirilmesinde araç, amaç ve hem araç hem de amaç konumunda kullanıldığı tespit edilmiştir. İlgili kurumda toplam 11 görev tipini içeren "grafik okuma ve yorumlama", "grafik oluşturma" ve "grafikler arasında uygun dönüşüm yapma" olmak üzere üç matematiksel organizasyon olduğu sonucuna ulaşılmıştır