İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin görüntü kavramı ve düzlem aynada görüntü oluşumu ile ilgili kavramsal anlamaları
Özet
Bu çalışmada ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin görüntü ve düzlem aynada görüntü oluşumu üzerine konunun geleneksel öğretim öncesi ve sonrası sahip oldukları kavramsal anlamalarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Balıkesir merkez ilköğretim kurumlarından rasgele seçilen 203 öğ renci oluşturmuştur. Verilerin toplanması sürecinde, araştırmacı tarafından geliştirilen ve açık uçlu sorulardan oluşan kavramsal anlama testi öğretim öncesinde ve sonrasında öğrencilere uygulanmıştır. Ayrıca kavramsal anlama testinden elde edilen verileri desteklemek amacıyla öğretim sonrasında 4 öğrenci ile yarı-yapılandırılmı görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre öğretim sonrasında, öğrencilerin bilimsel olarak kabul edilebilir yanıtlarının yüzdesinin geleneksel öğretim öncesine göre az da olsa artış gösterdiği ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, öğrencilerle yapılan görüşmelerde öğrencilerin düzlem aynanın karşısına yerleştirilen bir cismin görüntüsünü çizmede pek çok bilimsel karmaşa yaşadıkları ve özellikle sanal ve gerçek görüntünün ayırt edilmesine yönelik ilginç fikirler öne sürdükleri görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin görüntü oluşumu ile gölge ve aydınlanma olaylarını karıştırdıkları görülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayanarak düzlem aynada görüntü oluşumu konusunun öğretimi üzerine bazı önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study was to reveal primary school 5th grade students #8217; conceptual understanding of image and image formation by a plane mirror before and after traditional teaching of the topic. The sample of the study was constructed by randomly selected 203 students from primary schools in the central area of Balıkesir. A conceptual understanding test, which consisted of open-ended questions, was designed by the researcher and administered before and after teaching in the data collection process. In addition, semi-structured interviews were conducted with 4 students after teaching so as to support the findings from conceptual understanding test. Findings of the study pointed out that the percentage of students #8217; scientifically acceptable responses after teaching increased to some extent compared to before teaching. However, the analysis results of the interviews showed that students struggled to draw the image of the object which was placed in front of the plane mirror and proposed interesting ideas about differentiating real and imaginary object. Moreover, it was found out that students mixed up the image formation and shadow and illumination phenomena. Finally, implications concerning teaching of the image formation by a plane mirror were drawn in the light of the results of this study.