C70S6 motor biyel kollarının kırarak ayrılmasının sonlu elemanlar yöntemiyle incelenmesi
Abstract
Kırarak ayırma işlemi otomobil biyel kolu üretiminde yenilikçi bir teknik olarak göze çarpmaktadır. Geleneksel kırma metodu ile karşılaştırıldığında, tekniğin önemli avantajları mevcuttur. Kırarak ayırma metodunda toplam üretim maliyeti önemli ölçüde azalır. Daha da önemlisi bu yeni teknik üretim kalitesini artırır; son üründe yüksek hassasiyet, doğruluk ve düşük maliyet elde edilmesini sağlar. Bu çalışmada, kırarak ayrılabilir biyel kollarının mekanik deneylerde elde edilen bulgularının sonlu elemanlar yöntemi ile elde edilen bulgularla karşılaştırılması yapılmıştır. Çalışma sonunda deneysel bulgular nümerik analiz ile doğrulanmıştır. Çalışmada ayrıca, çatlak başlangıç çentiklerinin çatlak oluşumu ve kırılma karakteristikleri üzerinde önemli bir etkisi olduğu gösterilmiştir. Sonlu elemanlar yöntemiyle analiz işlemi ANSYS Workbench13 ve LS-DYNA yazılımları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu makalede temel olarak deneysel kırarak ayırma işlemi sonuçlarına genel bir bakışın ardından, C70S6 kırma işleminin deneysel ve sonlu elemanlar yöntemiyle analizi sonuçları arasında bir karşılaştırma yapılmaktadır. Fracture splitting method is an innovative technique used in engine connecting rod production. Compared to the conventional splitting method, this technique has unique advantages. In this (Fracture splitting) method, production cost decreases significantly. Furthermore, this new technique improves the product quality, and enhances high precision, accuracy and low production cost. In this study, there has been made a thorough comparision of the results of experimental fracture splitting process and the results of finite element analysis (FEA). At the end of the study, the experimental fracture splitting results have been verified via the FEA simulation analysis. Besides this, the effects of starting notches on the fracture characteristics have been investigated and explicitly shown that it has a dominant effect on fracture characteristics. The FEA has been executed via ANSYS and LS-DYNA software programs. In this article, basically, there are a brief look on the experimental fracture splittig process followed by a comparision between the experimental fracture splitting of C70S6 and FEA results.