Matematik öğretim programlarının değerlendirilmesi (cebir öğrenme alanı)
Citation
Övez, Filiz Tuba Dikkartın. Matematik öğretim programlarının değerlendirilmesi (cebir öğrenme alanı). Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012.Abstract
Bu araştırmanın amacı ilköğretim 6-8. ve ortaöğretim 9-12. sınıflar matematik dersi öğretim programları "cebir" öğrenme alanı kazanımlarına ulaşılabilirliği ve kazanımlar arasındaki örüntüyü ortaya koyabilmektir. Çalışmada betimsel nitelikli tarama modeli benimsenmiştir. Araştırmaya Balıkesir ili merkez ilçesinde bulunan ilköğretim ikinci kademe ve ortaöğretim okullarında öğrenim gören öğrencilerden tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen 3109 öğrenci katılmıştır. Ayrıca bu kurumlarda görev yapan matematik öğretmenleri araştırmaya katılmıştır. Cebir öğrenme alanı kazanımlarına ulaşma düzeyini belirlemek amacı ile cebir erişi testleri; öğretim uygulamaları öncesi ve sonrasında ön-son test olarak uygulanmıştır. Önsel kazanım örüntülerini belirlemek amacı ile matematik öğretmenleri ile odak grup görüşmeleri yapılmış ve uzman görüşüne başvurulmuştur. Elde edilen veriler t testi, kovaryans analizi, tetrakorik korelasyon ve betimsel analiz kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada, matematik öğretim programı cebir öğrenme alanı uygulamaları sonucu öğrencilerin cebir testi puan ortalamalarının son test lehine anlamlı olduğu (p<.05), ancak kazanımlara ulaşılma düzeylerinin altıncı sınıflarda %57.1, yedinci sınıflarda % 55.5, sekizinci sınıflarda % 44.4, dokuzuncu sınıflarda % 0, onuncu sınıflarda % 9.3, on birinci sınıflarda % 23.8 ve on ikinci sınıflarda % 40 oranında olduğu belirlenmiştir. Bu sonuç öğretim sürecinin kazanımlara ulaşılabilirliği sağlamada beklenen düzeyde etkili olamadığını göstermiştir. Bunun yanında önsel kazanım örüntüleri ile tetrakorik korelasyon sonuçlarına göre ortaya çıkan kazanım örüntüleri arasında da farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen bu sonuçlar hiçbir grubun .75 düzeyinde ulaşamadığı cebir öğrenme alanı kazanımları açısından matematik öğretim programlarının sağlam olmadığını göstermiştir. The purpose of this study is to reveal the attainability for the acquisitions of "algebra" learning domain in mathematics course curricula in the 6th and 8th grades of primary education and 9th and 12th grades of secondary education and the pattern among the acquisitions. In the study a qualified descriptive scan model was employed. A total of 3109 students that were determined through the stratified sampling method among students receiving education in second level primary education schools and secondary education schools in the central district of the Balıkesir province participated in the research. In addition, mathematics teachers working in these institutions also participated in the research. For the purpose of determining the attainability level for the acquisitions of algebra learning domain, algebra accessibility tests were used as pre-post tests during and after educational applications. For the purpose of determining prior acquisition patterns, focus group interviews were performed with mathematics teachers and expert opinion was appealed to. Obtained data were assessed by using t test, covariance analysis, tetrachoric correlation, and descriptive analysis. In the study it was determined that as a result of applications in algebra learning domain in the mathematics curricula, students' score averages in the algebra test was significant in favor of the posttest (p<.05) but that attainability levels to the acquisitions were at the rate of 57.1% in sixth grades, 55.5% in seventh grades, 44.4% in eighth grades, 0% in ninth grades, 9.3% in tenth grades, 23.8% in eleventh grades, and 40% in twelfth grades. This result indicated that the teaching process was not as effective as expected to ensure attainability to the acquisitions. Furthermore it was determined that there were also differences between acquisition patterns that appear according to the results of prior acquisition patterns and tetrachoric correlation. These results obtained in the study indicated that mathematics curricula were not reliable as none of the groups could attain the level of .75 in algebra learning domain acquisitions.