Turist rehberlerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik algılarının belirlenmesi
Künye
Şalk, Semih. Turist rehberlerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik algılarının belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.Özet
Turizm sektörü içerisinde bilişim teknolojilerinin kullanımı giderek önem kazanmaktadır. Artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanımı, müzelerdeki sergileme yöntemlerinin zenginleştirilmesi ve kültürel miras alanlarında yer alan kültürel öğelerin korunması ve turistlerin bu öğeleri daha iyi bir biçimde anlaşılmasını sağlaması açısından oldukça önemli olmaktadır. Turist rehberlerinin mesleklerini icra ederken, anlatımlarını destekleyebilecek ve hizmet kalitelerini arttırmalarını sağlayabilecek artırılmış gerçeklik uygulamalarını kullanmaları, turistlerin anlatılan konularla ilgili daha iyi bir düzeyde bilgi alabilmelerini sağlamakla birlikte, turlarını ilgi çekici bir deneyim haline getirmektedir. Bu doğrultuda, turist rehberlerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik algı düzeylerinin belirlenmesi bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Bu çalışma, beş temel bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın birinci bölümünde, giriş başlığı altında çalışmanın problemi, amacı, önemi, varsayımları, sınırlılıkları ve tanımlar açıklanmıştır. İkinci bölümde, ilgili alanyazın başlığı altında çalışmanın kuramsal çerçevesi ve ilgili araştırmalar kısımları yer almaktadır. Üçüncü bölüm, araştırmanın çalışma grubunun, veri toplama araç ve tekniklerinin, veri toplama sürecinin ve analizlerin açıklandığı yöntem bölümünden oluşmaktadır. Çalışmanın dördüncü bölümünde, araştırmanın bulguları ve yorumları üzerinde durularak, son kısım olan beşinci bölümde elde edilen veriler doğrultusunda araştırmanın sonuçlarına ve önerilerine yer verilmiştir. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla, turist rehberleri ile yapılan yüz yüze ve telefon görüşmeleri ile elde edilmiştir. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan bu çalışmada, fenomenolojik araştırma deseni kapsamında betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmaya dahil edilen 100 turist rehberi arasından yalnızca 22 turist rehberinin artırılmış gerçeklik uygulamaları ile ilgili bilgi sahibi olması nedeniyle, ilgili turist rehberlerinin görüşleri değerlendirmeye alınabilmiştir. Bu doğrultuda, turist rehberleri arasında artırılmış gerçeklik uygulamalarının bilinirlik düzeyinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İlgili turist rehberleri, artırılmış gerçeklik uygulamalarının turlar süresince kullanımının önemli olduğuna değinmekle birlikte, turist rehberlerine ve turistlere olumlu yönde etkileri bulunacağına değinmişlerdir. Turlar süresince kullanılan artırılmış gerçeklik uygulamalarının yetersiz sayıda olması, dolayısıyla turist rehberlerinin bu uygulamaları yeterli düzeyde deneyimleyememesi sebebiyle, rehberlerin artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik memnuniyet düzeylerinin ve tavsiye etme oranlarının düşük olduğu düşünülmektedir. The use of information technologies in the tourism sector is gaining importance. The use of augmented reality applications is important in terms of enriching the display methods in museums and preserving cultural elements in the cultural heritage areas and ensuring that tourists are better understood. The use of augmented reality applications that can support tourist guides and improve their quality of service while performing their profession, makes the tour a compelling experience, while providing tourists with a better level of information on the subjects described. In this context, the main purpose of this study is to determine the perception levels of tourist guides towards augmented reality applications. This study consists of five basic sections. In the first part of the study, the problem, purpose, importance, assumptions, limitations and definitions of the study are explained under the title of prologue. In the second chapter, the theoretical framework of the study and the related research sections are included under the title of related literature. The third part consists of the study group of research, data collection tools and techniques, data collection process and method of analysis. In the fourth part of the study, the findings and comments of the study are included and the conclusions and recommendations of the research are given in accordance with the data obtained in the fifth section. The data of the study was obtained by face-to-face and telephone interviews with tourist guides through semi-structured interview form. In this study, which is designed as a qualitative research, descriptive analysis technique is used within the scope of phenomenological research design. Since only 22 tourist guides from 100 tourist guides included in the study were informed about augmented reality applications, the views of the relevant tourist guides could be evaluated. In this respect, it is concluded that the awareness level of augmented reality applications is low among tourist guides. Relevant tourist guides mentioned that the use of augmented reality applications during tours is important, but also stated that there will be positive effects on tourist guides and tourists. Because of the inadequate number of augmented reality applications used during the tours, and therefore the tourist guides cannot experience these applications sufficiently, it is thought that the guides have low levels of satisfaction and recommended rates for augmented reality applications.