Destinasyona yönelik davranışsal niyetler oluşumunda yerel mutfakların etkisi: Cunda Adası örneği
Künye
Çolakoğlu, Fatih. Destinasyona yönelik davranışsal niyetler oluşumunda yerel mutfakların etkisi: Cunda Adası örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.Özet
Turizm sektörünün günden güne büyümesi ile beraber turist ihtiyaç ve beklentilerindeki değişimler, alternatif turizm türlerinin ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Gastronomi turizmi de bu alternatif turizm türleri arasında gün geçtikçe önemini artırmakta ve turizm gelirleri içerisinde önemli bir paya sahip olmaktadır. Türkiye’de turizm harcamalarının içerisindeki % 20’lik pay, yeme – içme harcamalarından elde edilmektedir. Yeme – içme harcaması gerçekleştiren turistlerin, tatile gittikleri bölgenin yöresel lezzetlerini duyusal olarak tadımlamak istemeside, gastronomi turizmi bağlamında elde edilen gelir içerisinde önemli bir girdidir. Turistlerin, bu yerel lezzetler ile edindikleri memnuniyet düzeyleri ve memnuniyetlerini takiben hem tecrübe edindikleri restoranı hem de destinasyonu tekrar ziyaret etme ve tavsiye etme etkinlikleri ile gastronomi turizmi içerisinde sadık müşteriler yaratılabilir. Bu bağlamda; turistlerin, hem gastronomi turizminin hem de turistik destinasyonların markalaşması ve pazarlanmasında önemli rol oynadığı söylenebilir. Buradan hareketle bu çalışmada; Cunda Adası’nı ziyaret eden yerli turistlerin, yöresel yiyecek beğenilerinin, memnuniyetlerine ve oluşmuş olan memnuniyet ya da memnuniyetsizliğin satın alım sonrası gerçekleştirebilecekleri davranışsal niyetlere olan etkilerinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır.Bununla birlikte katılımcıların betimleyici bulgularına göre, yöresel yiyecek beğenileri, memnuniyetleri ve davranışsal niyetleri üzerinde anlamlı farklılıkların oluşup oluşmadığının test edilmesi de araştırmanın diğer amacını oluşturmaktadır. Bu çalışmanın alanyazın bölümünde, yöresel yiyecekler, müşteri memnuniyeti ve davranışsal niyet değişkenlerinin tanımı, tarihsel süreçleri, özellikleri, kapsamı ve önemi ele alınmaktadır. Çalışmanın bulgular bölümünde ise kolayda örnekleme yöntemiyle belirlenen, Cunda Adası’nı ziyaret eden yerli turistlerden 406 kişi üzerinde, demografik özellikler, yöresel yiyecekler, müşteri memnuniyeti ve davranışsal niyetler değişkenlerinin yer aldığı üç bölümden oluşan bir anket çalışması uygulanmış ve değişkenler arası ilişkiler yapısal eşitlik modeli vasıtasıyla test edilmiştir. Yapısal eşitlik modeli ile araştırmanın bağımsız değişkenini oluşturan yöresel yiyecekler alt boyutlarından, yöresel otlar ve deniz ürünleri beğenilerinin, müşteri memnuniyeti üzerinde, müşteri memnuniyetinin ise davranışsal niyetler üzerinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte, araştırma katılımcılarının betimleyici bulgularına ile yöresel yiyecek beğenileri, memnuniyetleri ve davranışsal niyetleri algılamalarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların oluşmadığı sonucu elde edilmiştir. Verilerin analizi kısmında anket sonucunda elde edilen veriler bilgisayar ortamında sosyal bilimler alanında sıkça kullanılan SPSS ve AMOS paket programları ile test edilmiştir. Analiz kısmında geçerlilik ve güvenilirlik analizleri, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, iki bağımsız t-testi, tek yönlü ANOVA analizi ve yapısal eşitlik modellemesi uygulanmıştır. With the developing tourism day by day, tourist needs and their expectation changes cause to exist alternative tourism types. Gastronomy tourisms’ importance has been increasing among tourism types day by day and it has an important part in tourism incomes. In Turkey’s tourism cost by %20 part is gained from eating-drinking. The tourists, who eat and drink, want to taste the local flavours of the areas with their sensorial. It is an important input in the context of gastronomy tourism gained income. Tourists’ satisfaction levels and their satisfaction for these local flavours can create loyal customers in gastronomy tourism and their activity for suggesting and their re-visit to the destination come true. At this point; tourists have an important role in marketing and branding for both gastronomy tourism and touristic destination. From this point of view it is aimed to local tourists’ local food likes and satisfaction who visit Cunda Island and this satisfaction or dissatisfaction effects to the behavioural intentions will be determined after purchasing. By this; according to participants whether descriptive findings create meaningful differences or not on local food likes, satisfactions and behavioural intentions and to test it is another aim for this investigations. In this survey’s branch literature it is dealt with local food, customers’ satisfaction and behavioural intentions variables description, their history, their features, their content and their importance. In the survey’s findings part we conducted a questionnaire, which was composed of three parts demographic features, local food, customers’ satisfaction and behavioural intentions, in Cunda Island on 406 local tourists determined by easy exemplification method and the connection between variables were tested by structural equation model. With structural equation model we understood that the local from sub-dimension, which composed of independent variables of survey, local herbs and sea product like are effective on customer’s satisfaction and behavioural intentions. Thus, according to participant descriptive findings, it was understood that there was no meaningful statistical difference on local food like, satisfaction and behavioural intentions. In the data analysing part, the obtained data were tested in computer SPSS and AMOS packed programmes that is often used in social sciences. In analyse part, it was conducted validity and reliability analysis, explanatory and confirmatory factor analysis, two independent t-Tests, one-way ANOVA analysis and structural equation modelling.