Dil öğrenme inanışları ve dil öğrenme stratejileri: İngilizce öğretmen adayları üzerine bir çalışma (Balıkesir üniversitesi örneği)
Künye
Mutlu, Ajda. Dil öğrenme inanışları ve dil öğrenme stratejileri: İngilizce öğretmen adayları üzerine bir çalışma (Balıkesir üniversitesi örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.Özet
Bu araştırmanın amacı, İngilizce öğretmen adaylarının dil öğrenme inanışları ile dil öğrenme stratejilerini belirlemek ve bu değişkenlerin ilişkisini incelemektir. Ayrıca, bu amaç doğrultusunda cinsiyet, sınıf düzeyi, ikinci yabancı dil ve İngilizce eğitimi süresi değişkenlerinin İngilizce öğretmen adaylarının dil öğrenme inanışlarına ve dil öğrenme stratejilerine etkileri de araştırılmıştır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2015-2016 yılında Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 190 öğretmen adayından oluşmuştur. Araştırma verileri, Horwitz’in (1988) “Dil Öğrenme İnanışları Ölçeği” (BALLI), Oxford’un (1990) “Dil Öğrenme Stratejileri Ölçeği” (SILL) ve araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgiler Anketi” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verileri SPSS 17.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Her iki ölçeğe ait faktörlerin altında yer alan maddelerin frekansları, ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanmıştır. Cinsiyet, sınıf düzeyi, ikinci yabancı dil ve İngilizce eğitimi süresi değişkenlerinin dil öğrenme inanışlarına ve dil öğrenme stratejilerine etkileri belirlenirken bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Ayrıca, dil öğrenme inanışları ile dil öğrenme stratejilerinin ilişkisini incelemek için Pearson çarpım-moment korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Araştırmada kapsamında şu sonuçlara ulaşılmıştır: Öğretmen adaylarının dil öğrenme inanışlarına ait puanlarının yüksek olduğu gözlenmiştir. Bunun yanı sıra öğretmen adaylarının dil öğrenme stratejilerini ortalamanın üstünde kullandıkları belirlenmiştir. Dil öğrenme inanışları cinsiyete göre farklılık göstermiyorken, dil öğrenme stratejilerinin cinsiyete göre farklılaştığı sonucu elde edilmiştir. Dil öğrenme inanışlarının ve dil öğrenme stratejilerinin bazı faktörlerinde sınıf düzeyine göre farklılık olduğu tespit edilmiştir. İngilizce eğitimi süresinin dil öğrenme inanışlarını ve dil öğrenme stratejilerini etkilemediği görülmüştür. Dil öğrenme inanışlarının bazı faktörlerinde ikinci yabancı dile göre farklılık gözlenmiştir ancak dil öğrenme stratejileri ikinci yabancı dile göre farklılık göstermemiştir. Dil öğrenme inanışların dil öğrenme stratejileri ile ilişkisine bakıldığında ise BALLI ’nin ve SILL’ in faktörleri arasında zayıf ve çok zayıf ilişkiler olduğu gözlenmiştir. The purpose of the study was to identify language learning beliefs and language learning strategies of pre-service English teachers and to research the relationship between these two variables. Additionally, in line with this purpose, the effects of gender, grade level, second foreign language and the duration of English study variables on pre-service English teachers’ language learning beliefs and language learning strategies were studied. In this study, general survey model was used. The study group included 190 pre-service English teachers studying at Necatibey Faculty of Education at Balıkesir University in 2015-2016. In this study, the data was collected through “Beliefs About Language Learning Inventory” (BALLI) developed by Horwitz (1988), “Strategy Inventory for Language Learning” (SILL) developed by Oxford (1990) and an “Individual Background Questionnaire” developed by the researcher. The data was analyzed through SPSS 17.0 program. The frequencies, means and standart deviations of the items under BALLI and SILL factors have been calculated. Independent samples-test and ANOVA were used to determine the effects of gender, grade level, second foreign language and the duration of English study variables on language learning beliefs and language learning strategies of pre-service English teachers. Additionally, Pearson coefficient of contingency was calculated in order to identify the relationship between language learning beliefs and language learning strategies. The following results have been obtained in the study: The results of the study have revealed that pre-service English teachers have strong language learning beliefs. Additionally, they use language learning strategies above the average. While there is no difference in language learning beliefs in terms of gender, gender is effective on language learning strategies. The results have indicated that there is difference on some of the factors of language learning beliefs and language learning strategies according to the grade level. The duration of English language study has no effect on language learning beliefs and language learning strategies. While there is diffrence on some factors of language learning beliefs regarding second foreign language, there is no difference on language learning strategies regarding second foreign language. As to the relationship beween language learning beliefs and language learning strategies, there are weak or very weak correlations between BALLI and SILL factors.