Destek ve görev kültürü ile örgütsel değişim ilişkisi: Balıkesir ili Bandırma, Gönen ve Erdek ilçeleri ilkokullar örneği
Citation
Yulcu, Nazmiye Tuba. Destek ve görev kültürü ile örgütsel değişim ilişkisi: Balıkesir ili Bandırma, Gönen ve Erdek ilçeleri ilkokullar örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.Abstract
Bu araştırmanın temel amacı destek ve görev kültürü ile örgütsel değişim arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırma evrenini 2016–2017 öğretim yılında Balıkesir ili Bandırma, Erdek ve Gönen ilçeleri şehir merkezinde 24 ilkokulda görev yapan 511 öğretmen oluşturmaktadır. Analizlerde öğretmenlerden geri alınan 346 veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırma verileri için kişisel bilgi formu ile birlikte Terzi (2017) tarafından geliştirilen Destek ve Görev Kültürü Ölçeği (DGKÖ) ile Smith ve Hoy (2007) tarafından geliştirilen ve Demirtaş (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan Okulların Değişime Açıklığı Ölçeği (ODAÖ) kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 23. paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, aritmetik ortalama, pearson korelasyon analizi, bağımsız t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; örgütsel değişim boyutlarının destek kültürü ile arasında orta düzeyde, görev kültürü ile öğretmenlerin değişime açıklığı boyutunda orta, diğer alt boyutları arasında düşük düzeyde ve pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca destek ve görev kültürü ile örgütsel değişime ilişkin sınıf öğretmenlerinin demografik özellikleri ele alınmış ve destek ve görev kültürü ile örgütsel değişim alt boyutları arasında çeşitli farklılıkların bulunduğu tespit edilmiştir. The main aim of this research is to examine the relationship between support and task culture and organizational change. The research is at relational screening model. The universe of the research is composed of 511 teachers working at 24 primary schools which are located in Bandırma, Erdek and Gönen districts of Balıkesir in 2016-2017 Academic year. 346 surveys collected back from teachers were used for the analysis. For the data of the research; with the personal data form; Support and Task Culture Scale (STCS) that was developed by Terzi (2017) and developed by Smith ve Hoy (2007) and adapted into Turkish by Demirtaş (2010) Schools’ Openness to Change Scale ( SOCS) were used. SPSS 23. software program was used for the analysis of the acquired data. Frequency, aritmetic mean, independent samples t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), pearson correlation analysis and multiple linear regression analysis were used to analyze the data. According to the results of the research; there was a medium-level between the dimensions of organizational change and support culture, middle level between the task culture and teachers’s openess to change and, there was a low and positive relationship between the other sub-dimensions. Besides, demographic features of primary teachers about support and task culture and organizational change were discussed and it was found that there are some differences among support and task culture and sub-dimensions of organizational change.