Pazar odaklılık,yenilik odaklılık,pazarlama inovasyonu ve uluslararası pazar performansı: Balıkesir ve Bursa illerinde dış ticaret yapan firmalara yönelik bir uygulama
Citation
Biçimveren, Lütfi. Pazar odaklılık, yenilik odaklılık, pazarlama inovasyonu ve uluslararası pazar performansı: Balıkesir ve Bursa illerinde dış ticaret yapan firmalara yönelik bir uygulama. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.Abstract
Çalışmanın temel amacı firmaların pazar odaklılığının yenilik odaklılık, pazar ve yenilik odaklılığının pazarlama inovasyonu ve pazarlama inovasyonunun da uluslararası pazar performansı üzerindeki etkilerini ortaya koymaktır. Bunun yanısıra mevcut değişkenlerin firma yaşı, dış ticaret yaşı ve yıllık dış ticaret geliri gibi faktörlere göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi, bu çalışmanın diğer amacıdır. Çalışmanın temel amacına ulaşmak için pazar odaklılık, yenilik odaklılık, pazarlama inovasyonu ve uluslararası pazarlama değişkenlerinden oluşan bir model kurulmuştur. Bu amaçlar kapsamında, Balıkesir ve Bursa illeri Organize Sanayi Bölgelerinde ihracat yapan, kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 168 firmayla yüz yüze anket yöntemiyle bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm, giriş başlığının altında araştırmanın problemi, araştırmanın amacı, araştırmanın önemi, varsayımlar, sınırlılıklar ve tanımlardan oluşmaktadır. İkinci bölümde kavramsal çerçeve ile ilgili araştırmalar başlığı ele alınmıştır. Kavramsal çerçeve ile ilgili araştırmalar; pazar odaklılık, yenilik odaklılık, pazarlama inovasyonu ve uluslararası pazar performansı ve bu değişkenlerin alt başlıkları altında açıklanmıştır. Üçüncü bölüm içerisinde araştırmanın modeli, araştırmanın hipotezleri, araştırmanın evreni ve örneklemi, veri toplama aracı ve teknikleri ve veri analizlerine yer verilmiştir. Çalışmanın dördüncü bölümünde, araştırmanın bulgularından bahsedilmektedir. Son bölümde ise, araştırma bulguları yorumlanmış ve ayrıca, sektördeki firmalara ve araştırmacılara çeşitli öneriler sunulmuştur. Araştırma sonucunda, pazar odaklılığın yenilik odaklılık üzerinde, pazar odaklılık ve yenilik odaklılığın pazarlama inovasyonu üzerinde, pazarlama inovasyonunun da uluslararası pazar performansı üzerinde etkili olduğu saptanmıştır. Ayrıca, çalışmanın alt amacı olarak yapılan farklılık analizlerinde firma yaşı, firma dış ticaret yaşı ve firma yıllık dış ticaret gelirine göre pazar odaklılık, yenilik odaklılık, pazarlama inovasyonu ve uluslararası pazar performansı değişkenlerinde anlamlı bir farklılık görülmemiştir. In this study, the effects of firms market orientation on innovation orientation, market orientation and innovation orientation on marketing innovation and also the effect of firms marketing innovation on their international market performance were investigated. In order to reach this aim a model was established by using market orientation, innovation orientation, marketing innovation and international market performance. The sub aim of this study is to determine whether the difference these variables (market orientation, innovation orientation, marketing innovation, international market performance) according to firms age, firms international trade age and international trade anual income. The data of the study was collected with face to face survey method from the exported firms that located at Balıkesir and Bursa Organized Industrial Zone. In the process of research, the sample was determined with convenience sampling method and 168 participants were interviewed.The study consist of five chapters. In the first chapter, research problem, aim, importance, assumptions and limitations of the study were explained. In the second chapter, under conceptual framework title, market orientation, innovation orientation, marketing innovation and international market performance variables have examined. The third chapter contains research model, research hypothesis, research population and sample, data collection tool and techniques and data analyses. The fourth chapter consists of research findings and interpreting data. In the last chapter, the results were evaluated and some suggestions for firms and researchers were presented. The results revealed that market orientation has effect on innovation orientation, market orientation, and innovation orientation has effect on marketing innovation, and marketing innovation has effect on international market performance. Solely, according to firms age, firms’ international trade age, and annual income of international trade, there is no significant difference with market orientation, innovation orientation, marketing innovation, and international market performance.