An experimental study on the effects of wikis on EFL writing motivation
Citation
Çelik, Şeyda Savran. An experimental study on the effects of wikis on EFL writing motivation. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.Abstract
It is evident that the number of the studies conducted on the use of wikis on EFL writing motivation and achievement has remained limited. Especially, in the Turkish EFL context, very little attention has been paid to the effects of wikis on EFL writing motivation and achievement. Hence, the current study attempts to find out and describe the effects of wiki-based writing environment in terms of EFL writing achievement and motivation in the Turkish EFL context. Data were gathered via three tools including a writing achievement test, a background questionnaire and a motivation questionnaire. After the tools were administered to 42 EFL learners in control and experimental groups, the data gathered were statistically analyzed. Results indicate that wiki-based online writing environment, in terms of writing achievement, leads learners to get higher scores whereas both traditional and wiki-based environments improve learners' writing skills. Furthermore, it is certified that wiki-integrated and traditional writing environments contribute to a higher level of motivation and enjoyment among learners. However, the frequency of revising and attaching importance to EFL writing is decreased owing to pen-paper writing environments. It is recommended that wiki as an appropriate tool to increase learners' EFL writing motivation should be integrated into EFL learning process and the advantages it serves should not be ignored but exploited by the teachers. İngilizcenin yabancı dil olarak öğretiminde, wiki kullanımının yazma motivasyonu ve başarısına etkileri üzerine yapılan çalışmaların sayıca sınırlı olduğu açıktır. Özellikle, Türkiye'de İngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesi kapsamında wiki kullanımının yazma motivasyonuna ve başarısına etkileri çok az önemsenmiştir. Bu sebeple, bu çalışma Türkiye'de İngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesi kapsamında wiki temelli yazma ortamının yazma motivasyonu ve başarısı üzerine etkilerini ortaya çıkarmayı ve tanımlamayı amaçlamaktadır. Veriler yazma başarısını ölçen bir test, bir arka plan ve motivasyon ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Ölçeklerin deney ve kontrol gruplarındaki 42 öğrenciye uygulanmasının ardından toplanan veriler istatistiki olarak incelenmiştir. Sonuçlar, geleneksel ve wiki temelli yazma ortamlarının her ikisinin de öğrencilerin yazma becerilerini arttırmasına rağmen wiki temelli yazma ortamının yazma başarısı açısından daha yüksek puanlara zemin hazırladığını göstermiştir. Ayrıca, wiki temelli ve geleneksel yazma ortamlarının öğrencilerin motivasyon ve yazma sürecinden hoşlanma düzeylerini arttırdığı bulunmuştur. Fakat düzeltme yapma sıklığı ve yazma sürecine atfedilen önem kâğıt kalem temelli yazma ortamından dolayı önemli derecede azalmıştır. Yazma motivasyonunu arttırmada etkili bir araç olan wikilerin İngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesi sürecine dâhil edilmesi ve sunduğu avantajların öğretmenler tarafından göz ardı edilmeden kullanılması tavsiye edilmektedir.