Otel çalışanlarının düzgün iş koşullarının sağlanmasına yönelik algıları ve işten ayrılma niyetine etkisi (Ayvalık örneği)
Künye
Kılıç, Sultan Nazmiye. Otel çalışanlarının düzgün iş koşullarının sağlanmasına yönelik algıları ve işten ayrılma niyetine etkisi (Ayvalık örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.Özet
Otelcilik sektörü oluşturduğu istihdam fırsatları ile birçok ülke ekonomisine önemli katkılar sağlamaktadır. İnsan emeğinin ön planda olduğu otelcilik sektörü, misafirler ve çalışanlar arasındaki yakın iletişime dayandığından çalışma koşullarında sağlanabilecek iyileştirmeler hizmet kalitesini dolaylı olarak etkileyebilecektir. Bu çalışmada Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) tarafından sunulan düzgün iş kavramı, çalışanların işten ayrılma niyeti ve sektördeki çalışma koşulları incelenmiştir. Bu kapsamda, çalışmanın amacı sektördeki düzgün iş seviyesinin ve düzgün iş algısının işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisinin ortaya konulması olarak belirlenmiştir. Düzgün iş algısının ölçülebilmesi amacıyla düzgün iş kavramının temelinde yer alan 4 temel unsurdan faydalanılarak anket formu hazırlanmıştır. Bu unsurlar istihdam, sosyal güvenlik, sosyal diyalog ve çalışanların temel haklarıdır. Gerçekleştirilen açıklayıcı faktör analizinin sonuçları düzgün iş algısının 4 boyuttan oluştuğunu göstermiştir. Bu boyutlar çalışanların katılımı, beklentileri, sağlanan fırsatlar ile ulusal düzeyde katılım ve ek haklardır. Düzgün iş algısı ile demografik faktörler ve otelin özellikleri arasında anlamlı farklılık olup olmadığı bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA testi ile ölçülmüştür. Bulgular doğrultusunda, düzgün iş algısının otelin hizmet verdiği dönem, otelin yıldız sayısı, çalışanların kadro durumu, çalışanların turizm eğitimi alma durumu, çalışanların eğitim seviyeleri ve sektördeki tecrübeleri ile anlamlı farklılığa sahip olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca korelasyon ve regresyon analizleri sonucunda işten ayrılma niyeti ile düzgün iş algısı arasında ters yönlü ilişki olduğu görülmüştür. The hospitality industry benefits the economies of many countries by contributing employment to population ratio. In the industry, which is recognized as labor intensive, a considerable level of interaction exists between employees and guests, thus any positive enhancement in working conditions will be able to affect service quality mediately. In this study, the concept of decent work, which was introduced by the International Labor Organization (ILO), was discussed by taking into consideration the turnover intention of employees and the working conditions in hospitality sector. In this manner, the aim of this study is to find out decent work level in the sector as well as the effect of the perception of decent work on the turnover intention of employees. In order to disclose employees’ perception of decent work, a questionnaire form was prepared according to four main decent work principles which are employment, social security, social dialogue and fundamental rights at work. According to results of exploratory factor analysis, the perception of decent work consists of 4 factors which are employees’ participation, employees’ expectations, opportunities, participation at the national level and benefits. Any possible significant differences which are related to the perception of decent work were tested for demographic characteristics of employees and features of hotels. According to results of independent samples t-test and ANOVA, some significant differences were found for the service period of hotel, the star of hotel the tenure of employees, tourism education, education level and experience in the sector. In addition, the results of correlation and regression analysis show that negative correlation exists between turnover intention and perception of decent work.