Tüketici etnosentrizminin ve destinasyon kişiliğinin yerli turistlerin paket tur satın alma niyetleri üzerindeki etkisinin belirlenmesi
Citation
Türkmen, Serkan. Tüketici etnosentrizminin ve destinasyon kişiliğinin yerli turistlerin paket tur satın alma niyetleri üzerindeki etkisinin belirlenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.Abstract
Küreselleşme tüketiciler açısında satın alma sınırlarını ortadan kaldırmış ve beraberinde rekabet koşullarını da zorlaştırmıştır. Genellikle yabancı (ithal) ürünler açısından olumsuzluk oluşturduğu kabul edilen tüketici etnosentrizmi, tüketici davranışlarının anlaşılmasında araştırılması gereken ve turistik tüketiciler açısından da çok az çalışılan bir konu olmuştur. Birçok çalışmada da rekabetin yoğun yaşandığı sektörlerin başında gelen turizm sektörü için destinasyonların pazarlanması ve tercih edilebilir olması açısından destinasyon kişiliğinin önemi vurgulanmıştır. Dolaysıyla bu çalışmada tüketici etnosentrizminin ve destinasyon kişiliğinin yerli turistlerin paket tur satın alma niyetleri üzerindeki etkisi ölçülmeye çalışılmıştır. Araştırmada öncelikle yerli turistlerin etnosentrizm seviyeleri tespit edilmiş ve turistik tüketici etnosentrizmini etkileyen sosyo-demografik ve sosyo-psikolojik faktörlerin neler olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır. Daha sonra turistik destinasyon olarak kabul edilen iki ülkenin (Türkiye ve Yunanistan) destinasyon kişiliği boyutları ortaya konmak istenmiştir. Son olarak da hem tüketici etnosentrizminin hem de ülkelerin algılanan destinasyon kişiliklerinin, yerli turistlerin Türkiye'ye ve Yunanistan'a yönelik paket tur satın alma niyetleri üzerindeki etkisi tespit edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca çalışmada, tüketici etnosentrizminin algılanan destinasyon kişiliği üzerinde bir etkisinin olup olmadığı da araştırılmıştır. Globalization has eliminated the boundaries for consumers and made the competition harder. Consumer ethnocentrism, that creates negative environment for foreign (imported) products, should be investigated in order to better understand consumer behavior and there are not many researches investigating consumer ethnocentrism in terms of touristic consumers. Many studies has emphasized the importance of destination personality for destination marketing and destination preferability in a highly competitive sector such as tourism. Therefore, the study aims to measure the effects of consumer ethnocentrism and destination personality on local tourists' package tour buying intensions. Firstly in the study, the level of ethnocentrism of local tourists and the socio-demographic and socio-psychological factors that affects local tourists' ethnocentrism levels have been tried to determined. Subsequently the destination's personality dimensions of two countries as tourism destinations (Turkey, Greece) has been identified. Finally, the impact of consumer ethnocentrism and perceived destination personality on tourists package tours buying intentions to Turkey and Greece. The study also investigated whether the consumer ethnocentrism had any effects on the perception of the destination's personality or not.