Fen ve teknoloji öğretmenlerinin bazı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma eğilimlerinin araştırılması
Citation
Saraç, Eren. Fen ve teknoloji öğretmenlerinin bazı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma eğilimlerinin araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015.Abstract
Bu çalışmanın amacı; Manisa ve Balıkesir illerinde görev yapan 615 Fen ve Teknoloji öğretmeninin bazı öğretim yöntem ve tekniklerini derslerinde kullanma eğilimlerini incelemek, varsa problem durumlarını belirlemek ve bu problemlerin giderilmesine yönelik çözüm önerileri sunmaktır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak, iki bölümden oluşan "Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Derslerinde Kullandıkları Yöntem ve Teknikler" adlı 4'lü derecelendirme anketi kullanılmıştır. Verilen cevapların Cronbach`s Alfa güvenirlik katsayısı ,801 olarak bulunmuştur. Analizler SPSS 19,00 istatistik programı ile yapılmıştır. Öğretmenlerin verdikleri yanıtların ortalamaları incelendiğinde en çok kullandıkları üç öğretim yöntem ve tekniğinin sırasıyla; soru-cevap, ödevlendirme, laboratuvar; en az kullandıkları üç öğretim yöntem ve tekniğinin ise; gezi-gözlem, rol oynama, tartışma olduğu görülmektedir. Öte yandan araştırmaya katılan öğretmenler en fazla sırasıyla laboratuvar, soru-cevap, gösteri, problem çözme yöntemlerinin kullanılması gerektiğini düşünmektedirler. Ki-kare sonuçlarına göre öğretmenlerin cinsiyet farkının bazı öğretim yöntem-tekniklerinin kullanım sıklığını değiştirdiği, ayrıca 5 yıl üzeri hizmet süresine sahip, öğretim yöntem-teknikleriyle ilgili hizmet içi eğitimlere katılan, derse girdikleri sınıfların öğrenci sayıları 1 ile 20 arası olan ve il veya ilçede görev yapan öğretmenlerin daha fazla çeşitte öğretim yöntem-tekniğini daha sık tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this study is to investigate the tendencies of some teaching methods and techniques that 615 Science and Technology teachers who serve in the provinces of Manisa and Balıkesir use during their lessons, to locate if there are any problems and offer solutions to eleminate these problems. In this research, as a tool of data collection, consisting of two part 4-point rating questionnaire named "Methods and Techniques Science and Technology Teachers Use In Their Courses" is used. Cronbach's Alpha reliability of the answers given found as ,801. Analyses were carried out with the SPSS statistical program 19,00. When teachers' average of responses are examined it is seen that the most three teaching method and technique they use were respectively; question-and-answer, homework, laboratory; the three least teaching methods and techniques they use were trip-observation, role-playing, discussion. On the other hand teachers who participated on this research think that respectively; laboratory, question-and-answer, demonstration and problem solving should be used. According to the results of Chi-square, instructors gender difference change frequency of use of some teaching methods-techniques and also it has been concluded that teachers who has served 5 more years, participated training related teaching methods-techniques, has classes with students numbers between 1 and 20, served in a state or province more frequent prefer more types of teaching methods-techniques.