İlköğretim matematik öğretmen adaylarının kişilikleriyle bölüm memnuniyetleri arasındaki ilişki
Citation
Gencur, Ali Selçuk. İlköğretim matematik öğretmen adaylarının kişilikleriyle bölüm memnuniyetleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011.Abstract
Bu çalışmada Holland'ın meslek seçim teorisi ışığı altında ilköğretim matematik öğretmen adaylarının kişilikleriyle bölüm memnuniyetleri arasındaki ilişkiyi incelemek ve geliştirilen mesleki ilgi ölçeğinin geçerlilik ve güvenirliğini test etmek amaçlanmıştır. Bu çalışmaya 2010 - 2011 Eğitim Öğretim yılında Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü'nde okuyan 518 İlköğretim Matematik Öğretmen Adayı katılmıştır (Bunların 374'ü (%72,20) bayan, 144'ü (%27,80) ise erkek). Katılımcıların 133'ü(% 25,68) 1.Sınıf, 121'i (%23,36) 2.Sınıf, 127'si (%24,52) 3.Sınıf, 137'si (%26,44) 4.Sınıf öğrencisidir. Teoriyle tutarlı olarak, altı faktörlü bileşen analizi varyansın % 50' sini açıklamıştır. Ölçeğin Cronbach alfası 0.85 çıkmıştır. Katılımcılar genel olarak sosyal sonra araştırmacı ve geleneksel çıkmıştır. Sosyal, geleneksel ve artistik kişilik boyutları bölüm memnuniyetiyle ilişkili çıkmıştır. Bulgulara göre, ilköğretim matematik öğretmenliği sosyal, geleneksel ve artistik kişilik boyutları için ideal bir meslektir. Bu teori matematik ve matematik eğitiminde kariyer yapmak isteyenler için rehber olarak kullanılabilir. The main purposes of this study were (1) to examine the relationship between pre-service elementary mathematics teachers' personality and departmental satisfaction in light of Holland's Theory of Personalities in Work Environments (2) to test the validity and reliability of Vocational Interests Scale. The participants were 518 pre-service elementary mathematics teachers (374 participants were female, 144 were male) enrolled in Balıkesir University's Necatibey Faculty of Education in 2010-2011 the academic year. 133(25,68%) were freshman, 121(23,36%) were sophomore, 127(24,52%) were junior and 137(26,44%) were senior students. Consistent with theoretical predictions, the results of principal component analysis resulted in six-factor solution, which accounted for 50% of the variance among the scale items. The cronbach's alpha of the overall scale was .85. The participants were, in general, Social. To a lesser degree, they were investigative and conventional. The social and conventional and artistic dimensions of personality were found to be correlated with the departmental satisfaction. Based on these findings, it seems that the profession of mathematics seems to be an ideal career for those with social, conventional and artistic personality traits. Many of the Holland's theoretical predictions were supported in this study. Thus, this theory can be used as a guide to study mathematics and enter a career in mathematics education.