İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersinde bilimsel yaratıcı etkinlik uygulamaları: "Hücre Bölünmesi ve Kalıtım" ünitesi örneği
Künye
Ayverdi, Leyla. İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersinde bilimsel yaratıcı etkinlik uygulamaları: "Hücre Bölünmesi ve Kalıtım" ünitesi örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012.Özet
Gitgide karmaşıklaşan dünyamız, sorunların çözümünde yaratıcılığı gerekli kılmaktadır. İnsanların bilim ve teknolojideki rekabetleri ise bilimsel yaratıcılığın önemini her geçen gün biraz daha arttırmaktadır. Durum böyle olunca da eğitim ortamında bilimsel yaratıcılığın desteklenmesi ve geliştirilmesi önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 8. Sınıf öğrencilerine "Hücre Bölünmesi ve Kalıtım" ünitesinin öğretimi için geliştirilen etkinliklerin öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarına ve fen ve teknoloji dersi akademik başarılarına etkisinin incelenmesi, öğrencilerin ve uygulamayı yapan öğretmenin uygulanan etkinlikler hakkındaki görüşlerinin belirlenmesidir. Zayıf deneysel desenlerden, tek grup öntest-sontest desenin kullanıldığı araştırma, 2011-2012 Eğitim-Öğretim yılında Balıkesir ili Ali Şuuri İlköğretim Okulu'nda eğitim gören 30 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplama araçları olarak, Bilimsel Yaratıcılık Testi, Hücre Bölünmesi ve Kalıtım Ünitesi Akademik Başarı Testi, öğrencilerin etkinlikler ile ilgili olarak görüşlerinin yazılı olarak alındığı Etkinlik Değerlendirme Formu ve öğretmen ile yapılan görüşmeler kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 15 istatistik paket program kullanılmıştır. Nitel verilerin analizi için, içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları, etkinliklerin, öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarını ve akademik başarılarını arttırdığını göstermiştir. Öğrenciler de, uygulamayı yapan öğretmen de etkinlikler konusunda olumlu fikir belirtmişler, etkinlikleri eğlenceli bulduklarını ve olaylara farklı açılardan bakmayı öğrendiklerini söylemişlerdir. Fen ve Teknoloji dersinin diğer konuları için de bilimsel yaratıcılığı geliştirmeye yönelik etkinliklerin tasarlanması ve diğer derslerde de öğrencilerin genel yaratıcılıklarını geliştirmek için etkinliklerin tasarlanması önerilebilir. Increasingly complicating to world requires creativity in solving problems. The competition of people in science and technology increases the importance of scientific creativity more and more everyday. In this case, support and development of scientific creativity become important in educational environment. The purpose of this research is to investigate the effects of the developed activities for teaching "Cell Division and Genetics" unit for 8th grade students in elemenary school level on students' scientific creativities and academic achievements in science and technology course and to determine the views of the students and the teacher who implemented the activities. The research, in which pre-test post-test single group from poor experimental design used, was carried out with 30 students in Ali Şuuri Primary School in Balıkesir in 2011-2012 academic year. Scientific Creativity Test, Cell Division and Genetics Unit Academic Achievement Test, Activity Evaluation Form, to receive students' views related to activitie in writing and interviews with the teacher were used as data collection tools. SPSS 15 statistical package program was used for the analysis of quantitative data. Content analysis was performed for the analysis of qualitative data. Results of the study have shown that applyed activities increased scientific creativities and acadedemic achievements of students. Students and application teacher reflected positive ideas about activities, reported that they have had fun in activities and learned looking at issues from different angles. To design activities for developing scientific creativity in the other subjects of science and technology courses and to design activities for developing creativity in the other courses may be offered.