The effect of the use of blogs on motivation in EFL writing
Citation
Özdemir, Emrah. The Effect of the use of blogs on motivation in EFL writing. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.Abstract
Few studies were conducted on the effects of blogging specifically on English as a foreign language (EFL) writing achievement and motivation. Additionally, those studies did not address the effect of blogs on writing motivation in the Turkish EFL context. Thus, this study aims to investigate the effects of the use of blogs on EFL writing achievement and motivation among Turkish EFL learners. In this experimental study, a background questionnaire, a motivation questionnaire and a writing achievement pre-test and a post-test were administered to a sample group of 40 EFL learners. The data gathered were used to provide a statistical analysis to address the research questions. Results indicate that blogging itself does not increase motivation and provide a better performance in terms of writing achievement, while the process-based writing instruction positively affects their achievement and motivation in both traditional and blog environments. It is recommended that teachers should be aware that the use of blogs does not guarantee better writing achievement and increase in motivation among Turkish EFL learners and should create a writing environment in which they encourage students to write in the target language to increase their motivation level and writing achievement. İngilizce'nin yabancı dil olarak öğretiminde, blogların yazma becerileri ve yazma motivasyonu üzerine etkisini araştıran çok az çalışma vardır. Buna ilave olarak, bu çalışmalardan hiçbirisi blogların Türkiye'de yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde yazma becerileri ve motivasyonu üzerine etkisini araştırmamıştır. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı, blogların Türkiye'de İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma becerileri ve motivasyonları üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu deneysel çalışmada, 40 öğrenciye bir arka plan anketi, motivasyon ölçeği ve yazma başarısını ölçen bir ön test-son test uygulaması yapılmıştır. Araştırma sorularına cevap bulabilmek için veriler istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, blogların tek başına yazma motivasyonu ve başarısını arttırmadığını, fakat süreç tabanlı öğrenmenin, hem geleneksel hem de blogların kullanıldığı öğrenme ortamlarında öğrencilerin başarı ve motivasyon düzeylerini arttırdığını göstermiştir. Öğretmenlerin, blog kullanımının tek başına daha iyi bir öğrenme ve motivasyon artışı sağlamadığının farkında olmaları ve öğrencilerin motivasyon ve başarı düzeylerini arttırmak için destekleyici bir öğrenme ortamı oluşturmaları tavsiye edilmektedir.