Farklı liglerde mücadele eden kadın futbolcuların problem çözme becerilerinin incelenmesi
Özet
Amaç: Bu araştırmada, farklı liglerde mücadele eden kadın
futbolcuların problem çözme becerilerinin yaş, eğitim durumu, oynanan
lig ve spor yılı değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu araştırmaya Türkiye Kadın 1.lig, 2.lig ve
3.ligde yer alan takımlarda ve farklı kategorilerde mücadele eden 654
futbolcu dahil edilmiştir. Çalışma betimsel tarama modeli niteliğindedir.
Çalışma verilerinin toplanmasında futbolcuların demografik özelliklerini
belirlemek amacıyla soru formu ve çalışma da; Heppner ve Petersen
(1993) tarafından geliştirilmiş, Şahin ve Heppner (1993) tarafından
Türkçe ‘ye uyarlanmış olan Problem çözme envanteri (PÇE)
kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde ve frekans değerleri, verilerin
karşılaştırılmasında One Way Anova ,Man Whitney U ve Kruskal Wallis
testi kullanılmış ve p<0.05 düzeyinde anlamlılık aranmıştır. Tüm
analizler SPSS v17.0 (SPSS Science, Chicago, IL, USA) ile yapılmıştır.
Bu araştırmada problem çözme becerisi envanterinin genel güvenirliği
0,817 olarak yüksek derecede güvenilir bulunmuştur
Bulgular: Farklı liglerde mücadele eden kadın futbolcuların
problem çözme becerilerinin yaş değişkenine göre karşılaştırılmasında
18-21 yaş grubunun problem çözme algısı yüksek bulunmuştur. Eğitim
düzeyi değişkenine ve spor yılı değişkenine göre problem çözme
becerileri anlamlı şekilde farklılaşmamaktadır. Mücadele edilen lig
düzeyine göre 1.ligde oynayan futbolcuların problem çözme becerileri
daha yüksek bulunmuştur.
Sonuç:
Farklı liglerde mücadele eden kadın futbolcuların problem çözme
becerilerini belirlemek ve bazı değişkenler açısından karşılaştırmak amacıyla yapılan çalışmada katılımcıların %42,4 ü 22-25 yaş
aralığında, %44’ü lise mezunu, %42,7 ‘si 1.ligde oynamakta ve %28,9’u
6-7 yıl arasında spor yapmaktadır. Kadın futbolcuların problem çözme
becerileri eğitim düzeyi ve spor yılı değişkenine bağlı olarak anlamlı
şekilde farklılaşmazken yaş ve oynanan lig düzeyine göre
farklılaşmaktadır. This study aims to analyse female footballers’ problem-solving
skills according to the variables of age, educational status, leagues they
play in and the years of sport.
Materials and Method:
654 football players competing in the 1st, 2nd and 3rd women’s
leagues in Turkey in different teams and different categories agreed to
take part in this descriptive study. A question form to find out the
participants’ defining characteristics and Problem solving Inventory
(PSI) developed by Heppner and Petersen and adapted into Turkish by
Şahin and Heppner (1993) were used as the tools of data collection in
this study. Frequencies and percentages were used in analysing the
data, and one-way Anova, Man Whitney U test and Kruskal Wallis test
were used in comparing the data. Significance was looked for at the
level of p<0.05. All the analyses were done on SPSS v17.0 (SPSS
Science, Chicago, IL, USA).