Bir rekreasyon faaliyeti olarak üniversitelerarası müsabakalara katılan sporcuların liderlik davranışlarının anlayış gösterme boyutunda karşılaştırılması
Abstract
Günümüzde sosyal hizmetlerde en göze çarpan değişimlerden biri de spor ve
rekreasyon alanında meydana gelen gelişimlerdir. Bu alanlardaki başarı ve büyümenin temel
nedeni, kendini bu alanlarda hizmet sunmaya adamış bireylerdir. Değişmeler, bu bireylerle
ilgili yaklaşımlarda kendini göstermiştir. Spor ve rekreasyon hizmetlerinde görev alan ve
önemli görevler üstlenen bireylerden lider olarak tanımlananlar, sadece günümüzün değil, çok
eski yıllardan beri spor ve rekreasyon biliminin araştırma konularındandır.
Yaşadığımız yüzyılda, toplumları etkilemesi ve toplumların geleceğine yön vermesi
açısından üniversite öğrencileri çok önemlidir. Eğitim-öğretimlerini yaparken rekreasyon
faaliyetleri olarak spor yapan öğrenciler, üniversitelerini temsil etmekle birlikte arkadaşlarına
da önderlik etmektedirler.
Lider; içinde bulunduğu kurumun veya topluluğun amaçlarını, hedeflerini belirleyen
ve bu amaçların, hedeflerin gerçekleştirilmesinde kuruma veya topluluğa en etkili biçimde
yön verebilen kişidir.
Liderlik, belli bir ortamda bir bireyle, grubun diğer üyeleri arasındaki dinamik bir
ilişkidir. Liderin kişisel özelliklerinden çok yaptıkları önem taşır. Bu nedenle, liderlikten çok
lider davranışı üzerinde yoğunlaşmak gerekmektedir.
Bu bağlamda bu araştırmanın amacı, üniversitelerde aktif olarak spor yapan
öğrencilerin rekreasyon ve sportif liderlik davranışlarının anlayış gösterme boyutunu,
gösterme sıklıklarıyla birlikte, cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir.
Burada anlayış gösterme; dostluk, arkadaşlık, karşılıklı güven, saygı ve lider kadro
arasındaki sıcak, samimi ilişkiyi gösterici davranışı ifade eder.
Veriler, Liderlik Davranışını Belirleme Ölçeğinin “Yapıyı Kurma ve Anlayış
Gösterme” boyutunda yer alan 30 maddelik liderlik davranışlarından oluşan anket ile elde
edilmiştir. Ancak çalışmamızın kaynağını; Anlayış Gösterme Boyutu ile ilgili olan (16-30)
arasındaki sorular oluşturmaktadır.
Araştırma; 2005-2006 eğitim-öğretim yılında üniversiteler arası basketbol turnuvasına
katılan; Balıkesir, Çanakkale 18 Mart, Uludağ, Trakya ve Sakarya Üniversitelerinde öğrenim
gören 74 aktif sporcudan oluşan veriler üzerinde yapılmıştır.