Turistik destinasyonlar için nostaljik bir öneri: Buharlı trenler
Abstract
Turistik destinasyonları oluşturan temel unsur; sahip oldukları çekicilikler, destinasyonun pazarlanmasındaki anahtar kavram ise yöredeki turistik faaliyetlerdir. Çekicilikler ve turistik faaliyetler destinasyonun diğer destinasyonlara göre farklılığını ortaya koyan ve tercih edilme oranını da artıran etmenlerdir. Yoğun bir çekişmenin yaşandığı turizm sektöründe bir destinasyonun diğerleriyle rekabet edebilmesi ancak turistlerin kaliteli hizmet ve ürün çeşitliliği beklentisini karşılaması ile mümkündür. Turistik ürünlerdeki çeşitlilik o destinasyonun farklı akım/ürünleri takip ve talep eden turistler tarafından bir alternatif olmasını sağlayacaktır. Son dönemde bireylerin özellikle yoğun kent yaşamının gergin ortamından uzaklaşarak doğaya dönme isteği bu anlamda değerlendirilebilecek bir olgudur. Yapay zekânın, vatandaşlık verilen robotların ve uzay yolculuklarının tartışıldığı günümüz dünyasında teknolojik gelişmeleri yakından izleyen ve yeniliklere kolaylıkla uyum sağlayan bireylerin nostaljiyi yaşama isteği de kaybolmuş değildir. Bu çalışma; unutulmaya yüz tutmuş bir ulaşım aracı konumundaki buharlı trenlerle düzenlenecek turistik turların sürdürülebilir turizm uygulamaları çerçevesinde niş bir pazar olarak özel ilgi turizmi içine dâhil edilebileceğine dikkat çekmektedir. Çalışmada ayrıca Kastamonu ili Pınarbaşı ilçesi ve Ilıca Şelalesi arasında buharlı tren için 15 km’lik bir rota önerisine de yer verilmiştir. Dünya mirası statüsündeki buharlı trenlerin turizm sektörü için farklılık yaratacak bir pazarlama enstrümanı olarak kullanılmasına yönelik öneri niteliğindeki bu araştırmada yabancı literatür taramasının yanı sıra uzman görüşlerine de başvurulmuş; gerekli hassasiyet gösterildiği ve destek sağlandığı takdirde buharlı trenlerin Türk turizmine ve Türk ekonomisine yeniden kazandırılabileceği sonucuna varılmıştır. The basic element that enables the creation of touristic destinations are the attractions they possess, and the key concept at the point of destination marketing are the touristic activities in the area. Attractions and touristic activities are the factors that reveal the differences of a destination compared with other destinations and that increase its rate of preference. It is possible for a destination in the tourism sector, which has experienced intense conflict, to compete with others and even to meet the needs of tourists for quality services and product variety. The variety in touristic products will allow for an alternative by tourists who follow and request different streams products of that destination. The desire of individuals to return to the wild in recent years especially by moving away from the tense environment of urban living is a phenomenon that can be evaluated in this sense. In today’s world, where artificial intelligence, robots attaining citizenship, and space travel are being discussed, the desire for nostalgic living for individuals who closely monitor technological developments and easily adapt to innovation has not been lost. This study notes that touristic tours that to be organized with steam trains in the position of a transportation vehicle that has begun to be forgotten can be included in special interest tourism as a niche market in the framework of the applications of sustainable tourism. The study also included 15 km route suggestion for the steam train between Kastamonu, Pınarbaşı district and Ilıca Waterfall. This study, which makes proposals for the use of the steam trains in the status of world heritage as a market instrument that will make a difference for the tourism sector, referred both to a literature review and the opinions of experts and came to the conclusion that, should the necessary sensitivity be shown and support be provided, steam trains can provide new gains to Turkish tourism and the Turkish economy.