Gastronomi turistlerinin e-şikâyet davranışları üzerine bir araştırma: Alaçatı örneği
Özet
Araştırmanın amacı, Alaçatı’da faaliyet gösteren restoranlara yönelik e-şikâyet
unsurlarının belirlenmesi ve müşteri şikâyetleri yönetiminde kolaylık sağlayacak çözüm
önerileri sunmaktır. Bu amaçla veriler, dünyanın en büyük seyahat tavsiye sitelerinden biri
olan tripadvisor.com’dan elde edilmiştir. Elde edilen verilere içerik analizi uygulanmıştır.
İçerik analizinde, dana önceden belirlenmiş kavramlara (temalara) göre kodlama tekniği
kullanılmıştır. Çalışmada önceden belirlenmiş temalar; üründen, fiyatlandırmadan,
dağıtımdan, tutundurma faaliyetlerinden, yasal boşluklardan ve müşteriden kaynaklanan
sorunlar olmak üzere 6 başlıktan oluşmaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre,
Alaçatı’da faaliyet gösteren restoranları deneyimleyen müşterilerin en fazla
fiyatlandırmadan kaynaklanan sorunlara yönelik şikâyetlerde bulunduğu saptamıştır. Bu
şikâyetler, sadece fiyatın yüksek olmasından değil verilen hizmetin talep edilen ücrete
eşdeğer olmadığı, menülerde fiyat bilgisinin yer almaması gibi konularda gerçekleşmiştir.
Ayrıca, üründen kaynaklanan sorunlara yönelik şikâyetlerin de azımsanmaması gerektiği,
özellikle sipariş edilen yemekten farklı yemek kokularının gelmesi ve restoran
mobilyalarının ergonomik olmaması gibi şikâyetlerin sıkça tekrar edildiği görülmüştür. The aim of the research is to determine e-complaint elements for restaurants operating in
Alaçatı and to offer solutions which will facilitate the management of customer
complaints. For this purpose, data is obtained from tripadvisor.com, one of the world's
largest travel (advice) recommendation sites. Content analysis was applied to the
obtained data. In content analysis, coding technique was used according to previously
defined concepts. Pre-determined themes in study consist of 6 titles, which include
problems resulting from customer, product, pricing, distribution, promotional activities,
legal gaps. According to the results obtained from the survey, it was determined that the
customers who experienced restaurants in Alaçatı complained about the problems
resulting from pricing at the most. These complaints occurred not only because of the
high price but also because the provided service was not equivalent to the demanded
price, and the price information on the menus was not included. Additionally, it has been
observed that complaints towards the problems caused by product should not be
underestimated, specially complaints such as dıfferent food smelling from the ordered
food and fact that restaurant furniture is not ergonomic have been frequently repeated.