Youtube yemek kanallarının tatma davranışsal niyeti üzerine etkisi
Özet
Sosyal medyanın, modern dünyanın vazgeçilmez bir parçası haline
gelmesiyle birlikte insan yaşamına giren ve her geçen gün takipçi
sayısının arttığı Youtube kanallarının gastronomik anlamda
takipçilerinin davranışlarını ne derecede etkilediği önemlidir. Bu
çalışmanın amacı, Youtube yemek kanallarının kişilerin tatma
davranışsal niyetini nasıl etkilediğini saptamaktır. Bu amaç
doğrultusunda veri toplamak için bir anket hazırlanmış ve bu anket
çevrimiçi platformda 391 Youtube yemek kanalı takipçisine
uygulanmıştır. Çalışmada, Wang (2011) tarafından farklı kaynaklardan
yararlanılarak geliştirilen ve 31 ifadeden oluşan ölçek kullanılmıştır.
Ayrıca Wang (2011)’ın çalışmasındaki araştırma modeli Youtube
yemek kanalları için yeniden düzenlenmiştir. Araştırma modeli tatma
davranışına teşvik etme (deneyim sunma ve empati oluşturma), tat
farkındalığı oluşturma (görüntü sağlama, bilgi verme ve kılavuz
sağlama) ve kişilerarası etkileşimi kolaylaştırma (sosyal etki ve siber
topluluk etkisi) şeklinde üç ana değişken üzerine kurulmuştur. Elde
edilen sonuçlara göre deneyim sunma, empati oluşturma ve siber
topluluk etkisi boyutlarının tatma davranışsal niyeti üzerinde olumlu
etkisi olduğu yönündeki hipotezler kabul edilmiştir. Görüntü sağlama,
bilgi verme, kılavuz sağlama ve sosyal etki boyutlarının tatma
davranışsal niyeti üzerinde olumlu etkisi olduğu yönündeki hipotezler
ise reddedilmiştir. With the social media becoming an indispensable part of the modern
world, it is important to what extent Youtube channels, which
entered human life and whose number of followers are increasing
day by day, affect the behavior of their followers gastronomically.The
purpose of this study is to determine how Youtube food channels
effect the tasting behavioral intent. For this purpose, a questionnaire
was prepared to collect data and this questionnaire was applied to
391 YouTube food channel followers on the online platform. In this
study, a scale consisting of 31 expressions and developed by Wang
(2011) from different sources was used. In addition, the research
model was rearranged for Youtube food channels. The research
model is based on three main variables: encouraging tasting behavior
(presenting experience and creating empathy), creating taste
awareness (providing images, providing information and providing
guidance) and facilitating interpersonal interaction(social impact and
cyber community impact). According to the results obtained,
hypotheses were accepted that the dimensions of presenting
experience, forming empathy and cyber community effect had a
positive effect on the behavioral intention of the tasting. Hypotheses
that the dimensions of image provision, information providing,
providing guidance and social impact have a positive effect on the
behavioral intention to taste were rejected.