Halkla ilişkiler uygulamalarının yerel yönetimlerde katılım boyutuyla değerlendirilmesi: Eskişehir örneği
Abstract
Özellikle bilgi çağı ile birlikte yönetim anlayışında meydana gelen değişim ve reform süreci, vatandaş
ile iletişimin ve ilişkinin güçlendirilmesi amacıyla yeni düzenlemeler ortaya koymuş, yerel yönetim
örgütü için olumlu bir toplumsal iklim yaratma ve sürdürme amacı taşıyan halka ilişkiler faaliyetlerini
zorunlu kılmıştır. Bu kapsamda çalışmanın amacı, önemli öğelerinden biri katılımcılık olan halkla
ilişkiler mekanizmalarının, halkın katılım eylemine hizmet edecek ve algısını destekleyecek şekilde
uygulamaya başarılı olarak yansıtılıp yansıtılmadığı hakkında değerlendirmelerde bulunmaktır.
Çalışmada yöntem olarak alan araştırması kullanılmış, bunun için Türkiye’nin yerel yönetim geleneği
bakımından en zengin illerinden birisi olan Eskişehir ili tercih edilerek, il merkezinde ikamet eden 400
hemşehri üzerinde 5 demografik soru ve 20 önermeden oluşan bir anket çalışması uygulanmıştır.
Araştırma verileri ışığında Eskişehir’de yönetim ve halk arasında iletişimin etkin şekilde sağlandığı,
halkla ilişkiler mekanizmalarının yönetsel etkileşim ve katılımı sağlama noktasında verimli ve proaktif
bir şekilde kullanılabildiği, dolayısıyla yerel halkın yüksek bir katılım algısına sahip olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. The change and reform process in the administrative mentality that happens with the information
age, revealed new regulations in order to strengthen communication and relationship with the citizen.
This process required public relations activities, which aim to create and maintain a positive social
climate for the local government organization. In this context, the aim of the study is to make
evaluations about whether public relations implementations, which one of the important elements is
participation, are successfully reflected in practice in a way that serves the public participation
activities and supports their perception. In this study, field research methods were used. Eskişehir,
one of the richest provinces in terms of local government tradition in Turkey, was preferred for the
field research, and a questionnaire study consisting of 5 demographic questions and 20 proposals was
applied on 400 fellow-townsmen residing in the city center. In the light of the research data, it was
concluded that communication between administration and the public in Eskişehir is effectively
enabled, public relations mechanisms can be used efficiently and proactively in the point of providing