Bölgesel kalkınma politikası olarak kümelenme yaklaşımı ve Türk hazır giyim sektörü kümelenme analizi
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı küresel hazırgiyim sektöründeki ülkelerin
ihracat rakamlarında hareketle Türk hazırgiyim sektörünün durumunu ortaya koymak ve makro düzeyde kümelenme analizi yaparak Türkiye’nin
hangi illerinde hazırgiyim kümelerinin var olduğunu tespit etmektir. Yapılan üç yıldız analizi ile ayrıca illerdeki hazırgiyim kümelenmelerinin olgunluk düzeyi de değerlendirilmiştir. Analizden elde edilen sonuçlar ile
çalışılan illerin hazırgiyim ihracat rakamları karşılaştırılarak analiz hem
doğrulanmış hemde genişletilmiştir. Çalışmada ayrıca Türk hazırgiyim
sektörü için kümelenme yaklaşımının önemi vurgulanmaya çalışılmıştır.
Türkiye için hazırgiyim sektörü ekonomik büyüme, istihdam, ihracat potansiyeli anlamında birçok gelişmekte olan ülkede olduğu gibi önemli bir
sektördür. Birçok uluslararası rakibin olduğu Türk hazırgiyim sektörü kalite ve maliyet gibi karşılaştırmalı üstünlüklerini koruyabilmesi için sürekli dinamik kalmak zorundadır. Bu anlamda sektörün dinamik kalabilmesi
için kümelenme yaklaşımı önemli bir politika aracıdır. Kümelenme, belirli
bir faaliyet alanında birbiriyle rekabet eden aynı zamanda birbiriyle işbirliği yapan firmaların, uzmanlaşmış tedarikçilerin, hizmet sağlayıcıların ve
ilgili kurumların coğrafi yoğunlaşması olarak tanımlanmaktadır.